Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Nu får Omni trafik från Aftonbladet

Publicerad: 2 April 2014, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

I dag är det premiär för Omnis nya desktopsajt. Samtidigt börjar Omni också hämta trafik från Aftonbladet, trots löften om att stå på egna ben.


Ämnen i artikeln:

SchibstedOmniAftonbladet

Schibsteds nyhetsapp Omni lanserades i slutet av 2013. Tanken då var att Omni inte skulle få trafik från Aftonbladet utan istället lanseras som en helt separat app.

– Vi kommer inte att använda oss av Schibsteds muskler för att driva trafik utan vi vill se om produkten och varumärket är tillräckligt starkt på egna ben, sa grundaren Ian Vännman till Dagens Media då.

Men när Omni lanserar sin desktopsajt i dag har de bytt spår. Från och med i dag puffar Aftonbladet nämligen för Omnis utrikesnyheter. På Aftonbladets sajt ägnas nu en fast position helt åt Omnis utrikesartiklar.

– Vi har inte ändrat oss. Vi är öppna för alla typer av samarbeten och vi har ju ett så fantastiskt bra utrikesinnehåll så att ha möjligheten att visa det på en av Sveriges största nyhetssajter är ju jättebra, säger Omni-grundaren Markus Gustafsson till Dagens Media.

Är det på grund av att försäljningen inte gått som ni hoppats som ni nu hämtar trafik från Aftonbladet?

– Nej inte alls. Omni är fristående på samma sätt som Svenska Dagbladet är och som också finns på Aftonbladets sajt. Vi experimenterar med olika saker hela tiden och vet inte vart vårt innehåll ska finnas härnäst men det är också kärnan och charmen, och vi utvecklas hela tiden.

Vad tror du om sajtens framtid, kommer den att kunna stå på egna ben?

– Absolut, den står redan bra på egna ben trots att vi funnits ett par månader bara. Vi är väldigt nöjda och står stabilt. Men vi har en jättelång resa framför oss, det är ett maratonlopp och vi har många kilometer framför oss.

I och med desktoplanseringen av Omni kommer sajten att införa flera nya annonsformat. Framför allt är det native advertising och sponsrat innehåll som annonsörerna kan köpa.

I dagsläget har Omni, som drivs som en startup, 10 redaktörer som beskrivs som " en slags nyheternas DJ:s".

Omni har bland annat vunnit priset för Årets innovation.

Andrea Svanberg

Ämnen i artikeln:

SchibstedOmniAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.