Digitalt presenteras av:

Notan för Adblockers – 220 miljarder

Adblockers kan visa sig bli förödande för publicister, visar ny studie.

Världens digitala publicister riskerar att gå miste om mer än 27 miljarder dollar i intäkter de kommande fyra åren. Det motsvarar ungefär 220 miljarder svenska kronor, och cirka tio procent av den digitala annonsmarknaden globalt.

Boven i dramat är det ökande användandet av adblockers. Den slutsatsen drar åtminstone det brittiska analysföretaget Juniper Research, i studien  Worldwide Digital Advertising: 2016-2020.

Publicister kämpar redan nu med att hålla jämna steg med utvecklingen av adblockers, och det ser ut att bli ett svårt lopp att vinna. Under de kommande fem åren spås reklamblockerande verktyg bli allt mer förfinade och sofistikerade.

Att stora techbolag bygger in adblockerfunktioner i sina programvaror för att kunderna ska kunna skydda sig mot spam, gör inte saken lättare.

Små publicister förutspås drabbas värst, eftersom de i högre grad är beroende av de digitala annonsintäkterna. Undersökningen pekar på nödvändigheten i att hitta lösningar som får mediekonsumenterna att tolerera annonser. Analysföretaget nämner Forbes och Wired som exempel på sajter som framgångsrikt valt att blockera sitt innehåll för adblockeranvändare.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2016-05-13 05.15Uppdaterad 2016-05-12 14.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: