Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

North Kingdom väcker The Hobbit till liv

Publicerad: 21 November 2013, 13:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Inför premiären av “Hobbit: Smaugs Ödemark” har North Kingdom utvecklat ett nytt koncept som gör det möjligt att kliva in i filmens värld.


Ämnen i artikeln:

North Kingdom

Filmarens Peter Jacksons “Hobbit: Smaugs Ödemark” är den tredje delen i filmtrilogin som bygger på JRR Tolkiens verk "The Hobbit".

Inför premiären den 13 december har svenska kommunikationsbyrån North Kingdom fått uppdraget att marknadsföra filmen.

– Det är ett prestigeuppdrag. För en som varit inne i Tolkiens värld sedan man var tio år är det fantastiskt kul, säger David Eriksson, kreativ chef på North Kingdom till Dagens Media.

I uppdraget ingår dels att marknadsföra filmen för Warner Brothers, men även att marknadsföra webbläsaren Google Chrome.

Det senare har man gjort genom att utveckla en unik onlineupplevelse som gör det möjligt att bekanta sig med miljöerna och rollkaraktärerna i filmen.

– Cross-devisetekniken gör det möjligt att för första gången skapa en unik upplevelse för mobilen och surfplattan.

I går släpptes projektet i 40 länder och har sedan dess uppmärksammats världen över, bland annat av it-bloggen The latest.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

North Kingdom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.