Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Norska martechjättar slås ihop: Får närmare 200 anställda i sju länder

Publicerad: 22 Februari 2021, 06:55

Grundaren och koncernchefen för Papirfly, Per Oldeide, kommer att axla rollen som ordförande för den nya ledningsgruppen. Phil Owers utses till ny CEO för Papirfly och Karl Fredrik Lund till ny koncernchef och CEO för Brandmaster.

Foto: Pressbild

Norska martech-bolagen Papirfly och Brandmaster går samman. Tillsammans ska de skapa ny så kallad brand management-teknologi. De fusionerade bolagen kommer ha 170 anställda i sju länder.


Ämnen i artikeln:

Norge

Huvudkontoren återfinns i Norge. Men företags nyförsäljning ska främst riktas mot Storbritannien och USA. 

Sammanlagt kommer de sammanslagna bolagen ha runt 170 anställda i sju olika länder ”med spetskompetens inom teknik, design, produktutveckling och marknadsföring”, enligt ett pressmeddelande.

Nu har två större globala bolag inom segmentet gåt samman. Syftet är enligt pressmeddelandet att skapa nya förutsättningar för ”ökad innovation och kunskap”, framgår det. 

LÄS MER: Fyra marknadsföringstrender som blir viktiga 2021 

”Med över 500 företag som dagligen hanterar sitt varumärke genom deras Brand Management-plattformar och med över 1.000.000 aktiva användare varje dag, kommer sammanslagning att accelerera innovationen och utvecklingen inom hela den globala MarTech-industrin och ge helt nya tekniska möjligheter både för kunder och anställda”, hävdar bolagen i pressmeddelandet. 

Bolagen ska dock behålla sina respektive bolagsnamn men ska skapa en gemensam ledningsgrupp för båda organisationerna. 

Sammanslagningen ska ske gradvis de närmaste två åren. 

Grundaren och koncernchefen för Papirfly, Per Oldeide, kommer att axla rollen som ordförande för den nya ledningsgruppen. Phil Owers utses till ny CEO för Papirfly och Karl Fredrik Lund till ny koncernchef och CEO för Brandmaster.

Enligt ett pressmeddelande växte maratech-industrin med 13,6 procent förra året globalt.

LÄS OCKSÅ: Studie: Svenska martech-bolag lockar till tunga investeringar 

 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.