Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Nordiska reklammarknaden minskar

Investeringarna på den nordiska reklammarknaden minskade med 4,7 procent förra året.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Juni 2015, 11:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 11:58

Ämnen i artikeln:

IRM

Enligt IRM landade de samlade reklamköpen i Norden på 9,1 miljarder euro förra året. Det är ett tapp på 4,7 procent jämfört med 2013. Exklusive valutakursförändringar är dock tappat bara 1,2 procent.

Sverige är det enda landet med en positiv tillväxt. I lokal valuta växte den svenska reklammarknaden med 1,5 procent.

Störst tillbakagång hade Norge och Finland.

Internet är sedan 2013 det största medieslaget på nordisk basis. Nästan 32 procent av investeringarna sker på nätet. Näst störst är dagspress på 25 procent och tv på 18 procent.

– Norden känner fortsatt av förflyttningen från tryckta till digitala medier, men i takt med att de tryckta mediernas andel krympt blir påverkan på totalmarknaden mindre, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.