Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Nordea sponsrar Framgångspodden

I Framgångspodden av Alexander Pärleros ska Nordea diskutera intervjuobjektens privatekonomi.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 16 April 2015, 07:48
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:04

Ämnen i artikeln:

NordeaAlexander Pärleros

I "Framgångspodden" samlar Mobiliogrundaren Alexander Pärleros de personer som han själv tycker är Sveriges mest framgångsrika. Podcasten presenteras i samband med Nordea och i det första avsnittet intervjuar Alexander Pärleros entreprenören Jacob de Geer, som bland annat har startat betaltjänsten Izettle.

– När jag skulle släppa podden var det många av mina vänner som kände att det kunde bli helt okej men som nu är förvånade över hur bra det är. Många har tyckt att det är superspännande att lyssna på, men det handlar mycket om gästen också. Jacob De Geer har en sjukt häftig story, säger Alexander Pärleros till Dagens Media.

Samarbetet med Nordea har också utmynnat i ett eget segment som banken ska ha i slutet på varje avsnitt. Där ska Nordea diskutera ekonomi utifrån den medverkande gästens perspektiv.

– Det är mycket mer än bara ett sponsorskap. Några av råden kan till exempel handla om hur en artist som bara fakturerar under vissa perioder ska få sin privatekonomi att gå ihop under hela året, säger Alexander Pärleros och fortsätter:

– Vissa av mina gäster har till exempel gått på socialbidrag eller tagit ut tusen kronor i månaden i lön under det första året för att kunna satsa allt i sina bolag. Nu sitter de plötsligt på bolag som är värda hundratals miljoner, så där ska Nordea diskutera kring hur de ska tänka.

"Framgångspodden" släpps i två versioner. Ett kort avsnitt på dryga 15 minuter samt ett längre avsnitt på strax över en timme.

– Har man bara 30 minuter till jobbet så kan man lyssna på det korta avsnittet. Det kan även vara så att man inte vet om man är intresserad, så då är den korta versionen en bra grej. Det har jag fått från Dagens Industris podd som har snabba nyheter men i ett avsnitt. , säger Alexander Pärleros och fortsätter:

– Det är extra mycket jobb för att vi till det snyggt, men det är värt det. Det är en helt ny grej och jag tror att fler kommer att gå åt det hållet.

Enligt Per Backman, nordisk marknadschef på Nordea, är samarbetet med "Framgångspodden" ett steg i Nordeas content marketing-strategi.

– Vi försöker lyfta fram frågor som är kopplade till företags och privatpersoners ekonomi och det passar väldigt bra in här. I "Framgångspodden" har vi möjlighet att påverka innehållet utifrån att det fortfarande är relevant, säger han till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

NordeaAlexander Pärleros

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.