Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Nordea bäst bland bankerna i sociala medier

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Nyligen nådde Nordea 100 000 följare på Facebook. En ny studie visar att bolaget är bäst i klassen på sociala medier.


De tre studenterna Silvia Barklun­d, Wictoria Berglund och Mårte­n Cronander har under sex månader kartlagt 18 finansiella företags kommunikation via sociala medier. Bland de fyra storbankerna sticker Nordea ut, med tre gånger så många Facebook­följare som tvåan Swedbank.

Nordea bedöms också använda de sociala kanalerna bäst genom att vara ”sakliga, engagerande och snabba att svara”. Resultatet, som presenteras i ett examensarbete på IHR, Stockholms universitet, förvånar kommunikationsforskaren och handledaren Tony Apéria.

– Nordea har haft problem med sitt anseende och ofta hamnat långt ned i mätningar. Därför är det spännande att de utmärker sig, säger han.

På Nordeas Facebooksida varvas privatekonomiska tips och bankanknutna vinklar på dagsaktuella händelser med rena dialogskapande inlägg. I många fall fyller sidan också en funktion som kundtjänst eller frågespalt. Just Nordeas förmåga till dialog och att banken är snabb på att svara på frågor lyfts fram i studien.

– De uppmanar till interaktion, och där är Nordea bättre än de övriga storbankerna, säger Mårten Cronander.

Det är svårt att, med utgångspunkt i forskning, översätta framgång i sociala medier till rena kommersiella vinster. Mårte­n Cronander konstaterar dock att den som byggt en stor följarbas kan utnyttja Facebook som en mediekanal i kampanjer.

– Om Nordea fortsätter att vara så pass dialogiska har de råd att i enskilda fall vara mer megafoniska utan att tappa förtroendet.

Enligt Claes Tell är Nordeas Facebookdominans ingen slump.

– Det fanns en tendens till att de kunder som ville klaga sökte sig fram och att andra kunder försvann i den rösten. Vi valde att aktivt bygga vår fanbase genom kampanjer.

Främst används nu Facebooksidan som en plats för dialog.

– Det finns ett stort kund­servicemoment, att folk får svar på sina frågor och tar del av vår information.

Storbankerna i sociala medier

Stora likheter präglar storbankernas kommunikation via sociala medier.

En överväldigande majoritet av inläggen handlar om det egna företaget snarare än om omvärlden.

De har ett mycket personligt tilltal. Möjligen för att väga upp bilden av dem som stora och stela.

Facebook är den största kanalen. Där dominerar Nordea*.

Nordea: 102 984 följare.

Swedbank: 36 148 följare.

SEB: 21 442 följare.

Handelsbanken: 13 125 följare.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.