Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Nokia mest omtalat i sociala medier

Pronto, den digitala byrån specialiserad på word of mouth, har tagit fram tjänsten Social Quarterly som mäter hur ofta de stora börsbolagens nämns i sociala medier.


Publicerad 2012-02-16 12:27
Uppdaterad 2015-12-06 14:32

Ämnen i artikeln:

Pronto

Dela artikeln:

Den senaste tvåveckorsperioden har Nokia varit det mest omnämnda företaget i sociala medier. Mest omtalade företrädare var Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos, allt enligt det nya verktyget Social Quarterly från Pronto.

– Vi talar så mycket om social medier i dag och då är det intressant att också se hur de stora börsföretagen och deras företrädare omnämns där, säger Karin Bill, vd på Pronto.

Företagen som mäts är de börsbolag som är noterade på OMXS30. De sociala medier som mäts är Twitter, Facebook, Youtube och den så kallade bloggosfären. Verktyget är öppet för allmänheten men vill man ha en större sammanställning får den beställas från Pronto.

Är det något som förvånar dig med de resultat ni hittills fått fram?

– Ja, faktiskt, att börsbolagens företrädare så sällan omnämns. Det pratas ju mycket om personfixeringen i näringslivet men det är främst i affärspressen. Ute bland konsumenterna är de här personerna avsevärt mycket mindre viktiga.

Social Quarterly hittar du här.

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.