Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Nokia köper in sig i Voddler

Ytterligare pengar tillförs förlusttyngda Voddler när Nokia Growth Partners går in med nära 50 miljoner kronor.

Dante Thomsen


Publicerad: 31 Januari 2011, 13:35
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:23

Ämnen i artikeln:

NokiaVoddler

Sedan starten har filmtjänsten Voddler gått med förlust och har flera gånger tvingats att ta in nytt kapital.

I november 2009 tog filmtjänsten in 35 miljoner kronor via en nyemission. I februari 2010 fyllde man på med 26 miljoner kronor och i september samma år ytterligare 40 miljoner kronor.

Nu skjuter Nokias riskkapitalbolag Nokia Growth Partners till med 8 miljoner dollar, motsvarande 50 miljoner kronor.

– Vi är mycket nöjda med den här investeringen i Voddler och stödjer expansionen av en väldigt tilltalande video-on-demand-tjänst och affärsmodell, Bo Ilsoe, partner hos Nokia Growth Partners i ett pressmeddelande i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det ligger stora framtida möjligheter i att utveckla digital mediadistribution och vi ser att Voddler har en mycket stark position för detta.

Enligt Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler ska pengarna användas till att fortsätta utveckla plattformen och gå in på nya marknader. Han menar också att Voddlers förlust är planerad.

– Vårt första verksamhetsår var 2010 och ingen av våra investerare har förväntat sig att vi ska gå med vinst. Men vi har ett mål att vara lönsamma i Skandinavien första halvåret 2011.

Kommer ni uppnå det?

– Man ska ju aldrig ropa hej förrän man är över bäcken, men det ser bra ut.

Under 2009 var Voddler AB:s nettoomsättning 1,6 miljoner kronor, samtidigt som rörelseförlusten slutligen blev drygt 17 miljoner kronor.

Voddler har i skrivande stund runt 3 500 titlar och 900 000 registrerade användare i Sverige. Ungefär hälften är aktiva på löpande basis.

Ämnen i artikeln:

NokiaVoddler

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.