Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Nöjesguiden tar nytt grepp om sajten

Publicerad: 27 Februari 2015, 09:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

Med rörliga bilder som tar mer plats ska fler lockas till att läsa de längre texterna på nöjesguiden.se.


Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

För att öka läsbarheten och för att fånga folks uppmärksamhet väljer Nöjesguiden nu att totalt göra om sin omslagsfeature på tidningens sajt. Det är på den sidan man hittar intervjuer med personerna som är på omslaget i papperstidningen.

– Vi har en hel del långa texter i printversionen av Nöjesguiden och ville testa ett sätt att göra det mer intressant att läsa dem på sajten. Tidigare har vi lagt upp en text rakt upp och ner, och det blir inte så kul, säger Amat Levin, chefredaktör på Nöjesguiden, till Dagens Media.

Den nya omslagssajten ska se mer ut som ett magasin där bilderna får ta betydligt mycket mer plats än tidigare. Vissa av bilderna är även rörliga och i mitten av artikeln finns en bild som förändras i takt med att läsaren scrollar på sajten.

– Vi har experimenterat med olika funktioner och det känns som att det är sådant här som behövs för att öka läsbarheten. Speciellt när man har långa reportage. Från och med nu kommer man att kunna se många fler sådana här experiment på nöjesguiden.se, säger Amat Levin.

Enligt Amat Levin har reaktionerna varit positiva.

– Många skriver på Twitter och tycker att det är fint. En hel del verkar överraskade. Det är inte så vanligt bland svenska medier att göra på det här sättet. Jag har nog inte sett det göras i Sverige i alla fall, säger han.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev