Digitalt presenteras av:

Nina Åkestam till Google

Nina Åkestam på prisutdelningen under Stockholm Media Week. Foto: Anna Hållams

Google knyter till sig forskaren Nina Åkestam.

Google i Sverige har rekryterat forskaren och läraren Nina Åkestam till rollen som analytiker.

I hennes uppdrag ingår att hjälpa svenska företag och branscher att växa med hjälp av insikter och analys. I uppdraget ingår även att leda projekt inom exempelvis mätning av reklameffektivitet.

Nina Åkestam, doktor i ekonomi, är ett välkänt namn i branschen och fram tills nu har hon arbetat som forskare och lärare på Handelshögskolan. 2017 disputerade hon med avhandlingen "Understanding advertising stereotypes", och tidigare har hon även arbetat som copywriter på bland annat Wieden+Kennedy i New York samt på Garbergs i Stockholm.

I våras utsågs hon till Årets Branschpersonlighet 2018 under Stockholm Media Awards med motiveringen:

"Årets Branschpersonlighet väcker känslor och engagemang, är nytänkande, innovativ och debatterar ständigt frågor som rör vår bransch. Årets vinnare är sinnebilden av mod, hjärta och hjärna och allt annat än en stereotyp i vår värld. Hon har dessutom flyttat fram positionerna för den svenska medie- och reklammarknaden i stort genom att sätta spotlighten på reklamens positiva effekter för vårt samhälle".

Nina Åkestam tillträder sin nya tjänst den 1 oktober.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-08-28 08.12Uppdaterad 2018-08-28 08.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: