Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Niklas Svensson: "Tjänstefel att inte finnas på Twitter"

Publicerad: 8 Mars 2014, 06:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Niklas Svensson toppar återigen Twitter-barometern för journalister. För Dagens Media berättar han om sin relation till "det ovärderliga arbetsredskapet".


Ämnen i artikeln:

TwitterNiklas Svensson

Niklas Svensson är Expressenjournalisten som har tryckt på den där ljusblå "tweeta-knappen" mer än 53 000 gånger.

När Medieakademin presenterade resultaten i Twitterbarometern på Mediedagarna i Göteborg hamnade Niklas Svensson, precis som förra året, i toppen på listan för journalister.

Men när Dagens Media når honom är han inte i Göteborg, utan har precis kommit hem från en resa i Ukraina, där han följde utrikesminister Carl Bildt – som twittrar flitigt även han.

– Att Twitter är den absolut bästa vägen till information om stora nyhetshändelser märkte jag inte minst på resan. Även Carl Bildt sitter ju med sin telefon och läsplatta och följer utvecklingen på Twitter, säger Niklas Svensson till Dagens Media och fortsätter:

– Det var väldigt intressant att se honom sitta och ta del av samma information som jag gjorde, och från samma källor. Det är det som är så fascinerande.

Niklas Svensson var tidig i sin debut på de sociala medierna. I mitten av 2000-talet drog han igång "Politikerbloggen", som fick ett stort genomslag. Att ligga i framkant är en viktig del i att bli en populär twittrare, menar Niklas Svensson. Men han poängterar även att hans många kommunikationsplattformar, inte minst på Expressen, hjälper till.

– Jag var relativt tidig på både Twitter och Facebook. Och "Politikerbloggen" fick på kort tid ganska stor betydelse bland politiker, vilket var till min fördel. Men jag tror inte jag lyckats få så många följare om det inte vore för mitt uppdrag på Expressen, säger han och utvecklar vidare:

– Tillsammans med mitt arbete på Expressen så följer ju spännande uppdrag som intresserar människor. Händelser jag bevakar, som den nu i Ukraina exempelvis, vill folk hänga med i, och det är nog en anledning till att jag har många följare.

Niklas Svensson har närmare 40 000 följare på Twitter. Trots det så kommer svaret på frågan om hur man blir en populär twittrare först efter en stunds betänketid.

– Det vore lite förmätet av mig att hävda att jag sitter på en sån lösning. Men med risk för att vara klyschig så blir väl svaret att man ska våga bjuda på sig själv. Att dela med sig av upplevelser och tankar som är personliga är nog nyckeln för att lyckas.

Företag och privatpersoner använder inte sällan sociala medier som ett renodlat marknadsföringsverktyg. Ett recept som Niklas Svensson ställer sig kritisk till – i synnerhet om man twittrar i egenskap av journalist.

– Jag tror inte att det funkar att bara posta länkar eller marknadsföra sig. Man måste bjuda på sig själv också. Som journalist så måste man också ta hand om sina följare.

Hur menar du?

– Man måste hålla uppe dialogen, kommunicera och svara på frågor från sina följare. Jag förstår inte de som inte följer några alls. Det finns några stora twittrare som gör så, och då blir det en enkelriktad kommunikation istället för en dialog.

Om man analyserar Niklas Svenssons senaste 3 200 tweets med analysverktyget Tweetails kan man bland annat notera att han snittar 42,6 inlägg per dag.

Det framgår även att han twittrar mest på torsdagar, följt av måndagar och lördagar. Hans vanligaste hashtag under perioden är #val2014. De andra konton han nämner oftast är "expressen" (70 gånger), "lisavongarrelts" (52), "carlbildt" (36), "owenil" (33) och "pihlblad" (32).

Vikten av att föra en dialog är verkligen något som Niklas Svensson har tagit fasta på. Han följer över 40 000 konton, och menar att den nya, snabba kommunikationen är nyckeln till den nya tidens nyhetstips.

– Twitter är ett ovärderligt arbetsredskap för oss journalister. Majoriteten av de nyhetstips som jag tar emot kommer via Twitter. Kontakten med människor är otroligt viktig, och jag skulle nog gå så långt som att säga att det nästan är tjänstefel att som journalist inte finnas på Twitter.

Har du gjort några misstag på Twitter någon gång?

– Oj, ja det har jag alldeles säkert gjort. Jag har nog twittrat felaktigheter som jag har fått rätta till, och re-tweetat personer utan att kolla upp informationen så noga innan. Men det har aldrig varit någon katastrof.

Hur är det med fylle-tweets då – har du vaknat upp och ångrat något du skrivit?

– Just fylle-tweets har jag nog inte några. Det är ett av få misstag jag ännu inte har begått. Jag försöker vara försiktig med att arbeta och röra mig i de sociala medierna när jag är påverkad av alkohol. Men det är klart, under Almedalen har jag säkert twittrat ut något i natten efter några glas. Men aldrig något som jag ångrat senare.

I Dagens Medias lördagsintervju för några veckor sedan uttrycker Aftonbladetjournalisten Johanna Frändén sin periodvisa tristess över de sociala medierna. Hon menar att allt går runt, runt, i cirklar, och avslöjar att hon emellanåt funderar på att lägga ner twittrandet helt. En tanke som inte verkar ha slagit Niklas Svensson.

–Twitter är en del av mina dagar, vare sig jag är ledig eller arbetar. Det är en naturlig del i livet för mig, och jag funderar inte så mycket på det.

Vad gör du annars på helgen?

– Jag läser ganska mycket, och tittar på tv-serier. Just nu är jag ganska knäckt över att "House of Cards" är slut. Sedan så blir det givetvis mycket umgänge med familjen, några Skansenbesök och en hel del slappande på landet.

Och nu i helgen?

– Det är ju Melodifestivalen, och som gammal nöjesreporter som har följt den på plats, så är jag nog en av få som vågar säga att jag tycker om den.

Blir det på plats eller hemma?

– Det blir hemma i med familjen. Efter att ha bevakat festivalen på plats många gånger så har jag lärt mig att upplevelsen faktiskt blir större framför tv:n. Sen så är det lättare att twittra hemifrån också.

 

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=https://play.spotify.com/user/dagensmedia/playlist/7w3RkinMjzRfYNfjl588dM" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

TwitterNiklas Svensson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.