Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Niklas Ekstedt lanserar annonsfinansierad matsajt

Publicerad: 9 December 2010, 05:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

TV-kocken Niklas Ekstedt släpper en annonsfinansierad matcommunity, Matmolnet.se. Målet är att dra in 5 miljoner annonskronor första året. "Jag har velat göra någonting på webben ganska länge", säger Niklas Ekstedt till dagensmedia.se.


På sajten kan användarna lägga upp recept och låta maträtterna tävla med varandra. Premiären blir på fredag.

– Det blir som en ”Halv åtta hos mig” fast på nätet. Folk gillar att dela med sig av recept och bilder, precis som man delar med sig av saker på Facebook och av sina outfits, säger Niklas Ekstedt.

Niklas Ekstedt kommer även att blogga på sajten, samt ge tips och råd till användarna.

– Men däremot blir det inte jag som berättar för folk hur man gör utan det är användarna som ska stå för innehållet. Vi vill nå Facebook-generationen, säger Niklas Ekstedt.

Efter att ha kläckt idén kontaktade han Christian Remröd, som bland annat ligger bakom sajten Minoutfit.se. Han är kritisk till hur de nuvarande matsajterna jobbar.

– Vi vill erbjuda annonsörerna en mer attraktiv plattform, vi tycker inte att de befintliga matlagningssajterna erbjuder en relevant miljö. Det handlar mest om att flest annonser vinner - vi ska aldrig ha mer än en annonsör per screen, säger Christian Remröd.

Annonsörerna kan dessutom koppla sig till olika ingredienser och kategorier. Ett företag kan till exempel välja att få sin annons visad om någon söker på ordet "kyckling".

– Målet är att ligga på 5 miljoner kronor i annonsförsäljning nästa år, säger Christian Remröd.

Matmolnet har låtit 1 000 personer testköra sajten. På fredag lanseras den skarpt och målet är att nå mellan 200 000 och 250 000 unika besökare i veckan om ett år. Det finns också planer på en Ipad-app.

Niklas Ekstedt driver bland annat Restaurang 1900 i Stockholm och har medverkat i SVT under flera år.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.