Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Nike riktar in sig på actionsport

Publicerad: 8 Juni 2011, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Med kampanjen The Chosen gör sportvarumärket Nike sin första ”Just do it”-kampanj för actionsporter.


Ämnen i artikeln:

Nike

Inom begreppet actionsport samlas sporter som bland annat skate, snowboard, BMX och surfing. Nu ska Nike stärka sin position i segmentet med en global varumärkeskampanj.

– Vi vill sätta Nike på kartan i de här sporterna och ge våra actionsportatleter, som är några blad de bästa i världen, den uppmärksamhet de förtjänar, säger Jeanette Francke, nordisk pr-ansvarig för Nike.

Reklamfilmen som visar actionsportare som gör tricks i nattmiljö som ska påminna om en rockkonsert, med ljussättning och fyrverkerier, kommer inte att visas på tv i Sverige utan kommer bara att synas på webben.

– Den här första delen av kampanjen är inriktad på sommaridrotter, till hösten kommer del två som inriktar sig på vinteridrotter och den kommer går på tv i Sverige. Vintersporter är av naturliga orsaker större i Sverige än till exempel surfing.

Användarna ska dras in till sajten via Nikes Facebook-sida, pr och genom de profilerade actionsportatleterna själva, som ska ageras om ambassadörer för kampanjen. På kampanjsajten kan actionidrottare från hela världen ladda upp sina egna filmer och tävla om att för en tid få leva som en actionsporthjälte.

Vinnaren utses genom röstning av tittarna tillsammans med utlåtanden från en jury som består av reklamfilmens actionatleter.

– Tittarna ska förstås få säga sitt men samtidigt är det atleterna i juryn som bäst kan avgöra vad som är riktigt bra.

<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/I9B5fkWjnDI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

Nike

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.