onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Newsner: "Vi har gått om Expressen på Facebook"

Publicerad: 13 januari 2017, 07:00
Uppdaterad: 16 januari 2017, 09:23

"Utvecklingen är framför allt anmärkningsvärd då vi inte har nära på så stora resurser som Expressen har. Vi är knappt tio personer som lyckats få till det här", säger Anders Löf, presschef på nyheter365.

UPPDATERAD. Viralsajten Newsner reagerar på Expressens utspel om sin dominans på Facebook, och menar att färska siffor från Ezyinsights visar något annat: "Vi har legat i topp sedan i höstas".

Ämnen i artikeln:

NewsnerNyheter365ExpressenAftonbladetKia-indexFacebook

AT


I förra veckan berättade Expressen att en sammanställning från internationella Newship visar att Expressen engagerade mest på Facebook av alla mediehus i Norden under 2016. Samtidigt menade man att ny statistik för helåret över de svenska medieföretagens huvudkontor, visar att Expressen fortsätter behålla nummer ett-positionen.

– Facebook är den största sociala medier-plattformen och vi ser en direkt koppling mellan ökad räckvidd och ökat engagemang på Facebook, samt en motsvarande ökning av direkttrafiken till Expressens egna plattformar, sade chefredaktör Thomas Mattsson i ett pressmeddelande vid tillfället.

Påståendet att Expressen är störst på Facebook har fått nyheter365 att reagera, som istället menar att bolagets viralsajt Newsner under 2016 har kopplat greppet om positionen som största svenska publicist på Facebook.

nyheter365 vänder sig dock inte emot att Expressen skapade mest engagemang på Facebook under helåret, men menar att det syns tydligt i siffror från det oberoende mätningsföretaget Ezyinsights, att Newsner gått om både Expressen och Aftonbladet under hösten och nu skapar mest engagemang bland de svenska medierna.

Ezyinsights är partner till många av Sveriges stora mediehus gällande mätning, analys och optimering av närvaron i sociala medier.

– Expressen har totalt sett mest interaktioner på Facebook under 2016, men har tappat väldigt mycket under de senaste månaderna jämfört med oss. Vi har istället ständigt ökat och har legat i topp under hösten. Det blir lite magstarkt att säga att "Expressen är störst på Facebook". Men de känner sig antagligen pressade, säger Anders Löf, presschef på nyheter365, till Dagens Media.

Han menar att Ezyinsights Some-index, som veckovis sammanställer engagemanget för de svenska nyhetssajterna, talar sitt tydliga språk – nämligen att Newsner plockar marknadsandelar.

Han menar att Ezyinsights Some-index (se nedan), som veckovis sammanställer engagemanget för de svenska nyhetssajterna, talar sitt tydliga språk – nämligen att Newsner plockar marknadsandelar.

– Utvecklingen är framför allt anmärkningsvärd då vi inte har nära på så stora resurser som Expressen har. Vi är knappt tio personer som lyckats få till det här. Anledningen är att vi jobbar väldigt datadrivet nära vår publik, och gör den typ av content målgruppen vill ha. Vi har dessutom gjort en satsning på video som har gått väldigt bra på Facebook under de senaste månaderna, fortsätter Anders Löf.

Graf från Ezyinsight Some-index.

Expressen å sin sida, står fast vid att de sammantaget skapade mest engagemang på Facebook under 2016, även om Newsner vissa veckor var större.

– Vi ser att Newsner engagerar mycket och att de har hittat ett innehåll som funkar för dem och målgruppen på deras olika sidor. Vårt fokus är att vara en nyhetssajt och nyhetskanal på Facebook och vi använder bland annat sociala medier för att nå ut med vårt starka innehåll och integrera med läsarna. Vår breda mix och egna innehåll är något som engagerar våra läsare mycket. Men vi uppskattar alltid konkurrens, i det här fallet från Newsner. Övriga svenska mediehus ligger ju en bit efter i Facebook-engagemang, säger Karin Skogh, tf sociala medierchef på Expresssen, till Dagens Media.

"Tråkigt för hela branschen"

I slutet av december meddelade Schibsted att samtliga av koncernens sajter bryter med den officiella valutan Kia-index, som drivs av Sveriges Annonsörer. Orsaken är att man upplever att Kia-index förlorat sin relevans, och man väljer istället att redovisa sin räckvidd i Orvesto Internet.

Enligt Newsner är det dock "helt meningslöst" eftersom panelen inte kan se trafik som kommer från Facebooks app. Därmed menar man att cirka 70 procent av Newsners trafik aldrig registreras i Orvesto Internet.

Anders Löf menar även att det skapar en sämre situation för kunderna att Schibsted överger Kia-index.

– För oss är det självklart att det i slutändan handlar om kunderna, och det är klart att det underlättar för dem om alla mäts på samma vis. Att Schibsted lämnar Kia-index känns tråkigt för branschen som helhet. Vi kommer att vara kvar – Kia-index har varit en gemensam standard under lång tid och ger enligt oss bäst överblick. Sedan kan mätningarna självklart förbättras, men vår inställning är att det ska vara så enkelt som möjligt för kunderna att veta vart det är värt att synas.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev