Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Newsner: ”Vi är störst på Facebook”

Publicerad: 20 April 2016, 05:00
Uppdaterad: 20 April 2016, 07:19

Viralsajten Newsner säger sig vara störst på Facebook. Beviset? Nya siffror från Ezyinsights.


Ämnen i artikeln:

Newsner

I veckan har debatten om Bonniersajten Kits räckvidd rasat i sociala medier – och på Dagens Medias sajt. Nu kommer ännu ett utspel om vem som är störst, bäst och vackrast i sociala medier.

Viralsajten Newsner hävdar, med stöd i färska siffror från analysföretaget Ezyinsights So Me Index, att man är störst bland de svenska publicisterna på Facebook.

– Det är jättekul och absolut en milstolpe för oss. Facebook är vår huvudkanal, säger Newsners vd Johan Rikner till Dagens Media.

Ezyinsights har etablerat sig som en partner till många av Sveriges stora mediehus gällande mätning, analys och optimering av närvaron i sociala medier. So Me Index bygger på data om engagemanget (delningar, gillamarkeringar och kommentarer) kring mediehusens innehåll på Facebook, Linked In och Pinterest. Det ska alltså spegla hur många som faktiskt interagerar med innehållet. Twitter ingår ej.

”Efter tio veckor utan förändring i topptrion intar den virala nyhetstjänsten Newsner förstaplatsen och går förbi de hårdslående tabloiderna Aftonbladet och Expressen”, skriver Ezyinsights om datan för vecka 15.

Drakarna backar

Att Newsner intar förstaplatsen är dock inte helt deras egen förtjänst.

Newser hade större engagemang under vecka 14 – då sajten nådde stor spridning med ett klipp om svenska Michael som matar herrelösa hundar i Thailand. Newsner nådde förstaplatsen vecka 15 då Aftonbladets och Expressens engagemang på Facebook gick ned, enligt Ezyinsights siffror.

Johan Rikner vågar inte uttala sig säkert om chanserna för Newsner att behålla förstaplatsen.

– Det kan säkert variera, men jag tror och hoppas att vi kan hålla oss i topp och slåss om förstaplatsen.

Kit gick i helgen ut med hur många som nås av dess innehåll och pekade på en totalräckvidd 600 000 personer varje dag i sociala medier.

”Att ett prestigeprojekt som Kit avfärdar modellen med unika besökare utmanar den traditionella mätvalutan för annonsering på internet i Sverige”, skrev exempelvis Breakit som kallade det för en ”revolt mot svenska sajters metod för att mäta antal läsare”.

Johan Rikner menar att en sådan siffra inte går att applicera på stora mediesajter som Aftonbladet, Expressen eller Newsner.

– Kit är väldigt små i jämförelse, vi når ut till nästan varenda svensk. Att mäta räckvidd på det sättet är inte möjligt för de stora medierna, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Newsner

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev