Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Newsner slår nytt rekord – trots Facebooks algoritmändring

Johan Rikner är glad men ödmjuk inför Newsners framgång trots Facebooks algoritm. Foto: Nyheter 365

När Facebook tillkännagjorde att man styrt om sin algoritm var det många som spådde slutet för viralsajterna på Facebook. Newsner går däremot mot strömmen och gör sitt bästa resultat sedan augusti 2017.

Det har varit tuffa tider för den virala journalistiken sedan Facebook i början av året meddelade att man ändrat algoritmen som styr nyhetsflödet. Förändringen innebär att inlägg från användares familj och vänner kommer att premieras framför inlägg från publicister och annonsörer.

Viralsajter som svenska Lajkat och amerikanska Littlethings har gått i graven och många antog att det bara var en tidsfråga för resten.

En analys i januari från sociala medier-verktyget Ezyinsights visar att Facebook troligen styrde om i algoritmen redan under 2017. Engagemanget för nyhetsmedier minskade nämligen ordentligt under redan andra halvåret 2017.

Dessutom visade en undersökning Breakit nyligen publicerade att så gott som alla svenska publicister minskat drastiskt i antal interaktioner på Facebook jämfört med förra året.

Men trots dystra rubriker gjorde svenska Newsner-familjens sajter förra veckan sin bästa vecka trafikmässigt sedan augusti 2017, enligt Newsners egna siffror. Totalt för alla sajter landade trafiken på 2 205 580 unika besökare, vilket är rekord för 2018.

– Vi har jobbat väldigt hårt och upplevt att algoritmer ändras förut och försökt anpassa oss då. Vår styrka är nog att vi är väldigt föränderliga. Ska man jobba med Facebook primärt, som gör genomför snabba förändringar, då måste man själv vara beredd att snabbt förändra sig. Alla har jobbat väldigt hårt och det är jag stolt över. Det är bara att jobba hårt och vara ödmjuk, säger Johan Rikner, VD nyheter365, till Dagens Media.

Nyhetsflödet förra veckan dominerades föga förvånande av att Melodifestivalen. Den bevakades av Newsners nya nöjessatsning Nöjeslivet. Sajten hade strax över 200 000 unika besökare förra veckan.

Hur tänker ni göra för att hålla trafiken stadig och få den att växa?

– Samma hårda jobb, fortsätta vara flexibel och titta på vad som fungerar. Så får vi testa oss fram också. Nöjesliv är ett sådant exempel och där vi blivit starkare och sett att konceptet fungerar för. Det gäller att hitta nya såna områden och vara öppen, säger Johan Rikner.

Vad tänker ni om att Lajkat lagts ner?

– Tråkigt förstås. Det var en kul fajt, särskilt i början när vi grundades. Men vi har inte sett dem som en stor konkurrent på ett tag. Det var två år sen. Numera är det Aftonbladet och Expressen vi ser som huvudkonkurrenter.

nyheter365:s sidor inom Newsner-familjen består av Newsner, Djurbibeln, Ett gott skratt, Sportbibeln, Nöjeslivet och Humorbibeln.

Publicerad 2018-03-14 13.56Uppdaterad 2018-03-15 07.13

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: