Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Newsmill under attack när åsiktskriget hårdnar

Publicerad: 10 November 2010, 13:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

När Newsmill började göra affärer av åsiktmaterial på nätet var de pionjärer. Nu hårdnar konkurrensen om tyckarna, som blivit hårdvaluta.


Ämnen i artikeln:

Newsmill

När Newsmill startades av Leo Lagercrantz och PM Nilsson 2008 var de pionjärer. Två år senare är läget annorlunda. Medier som Svenska Dagbladet, Aftonbladet och inte minst SVT gör alla anspråk på de åtråvärda tyckarna. Debattörerna har blivit en allt viktigare resurs, oavsett vilket mediehus man företräder. PM Nilsson är dock inte orolig över konkurrensen.

– Att Aftonbladet, SvD och SVT börjat arbeta som oss tar vi som ett kvitto på att vi hade rätt med vår affärsmodell. Vi är väldigt glada över att vårt arbetssätt har spridit sig. Jag kan på intet sätt beklaga att den här expansionen skett.

Hur möter ni konkurrensen?

– Det är väl på samma sätt som man möter konkurrensen inom nyhetsindustrin. Det gäller att hitta egna vinklar och bra personer och det tycker jag inte är så besvärligt. Skillnaden nu är att om man vill få ut något snabbt så finns flera aktörer att tillgå, säger PM Nilsson.

Karin Eder Ekman var tidigare chefredaktör för Bang och rekryterades tidigt till Newsmill där hon arbetade som redaktionschef. Sedan i oktober har hon däremot arbetat som debattchef på konkurrenten SVT Debatt.

– Min ambition är att vi förutom att vara nyhetsdrivna ska bli ett slags hjärta kring allt som händer i SVT-huset. Tanken är att allt samhällsmaterial som tål att debatteras ska passera genom oss. Där har vi en styrka som våra konkurrenter inte har.

Hon tror att konkurrensen på sikt kommer få konsekvenser för debattsajternas arbetsmodeller.

– Newsmill är en aktör som förmodligen kommer tvingas hitta nya kommersiella lösningar som på sikt kan påverka den fria debatten. På andra sidan skalan finns SvD Opinion och Dagens Arena som är tydligt ideologiskt märkta. Vi står fria och det gör oss starka, säger Karin Eder Ekman.

SVT Debatts existensberättigande har dock kritiserats. Röster har höjts för att tv-licensen inte ska finansiera den typ av verksamhet som SVT Debatt driver. Men Karin Eder Ekman ger inte mycket för kritiken.

– Jag tycker att det är ganska självklart att SVT fortsätter att driva och bevara en folklig och pluralistisk debatt även på internet. Tittar man på hur konkurrensen bland debattsajterna ser ut blir detta extra viktigt.

Tror du att någon av sajterna kommer slås ut till följd av den ökade konkurrensen?

– Det återstår att se, men jag skulle tippa på att någon kommer försvinna och att någon tillkommer, säger Karin Eder Ekman.

PM Nilsson anser att marknaden har plats för de aktörerna som finns, men håller med om att de förmodligen kommer att utvecklas åt olika håll.

– Traditionellt sett har debattsidorna i papperstidningarna haft lite olika spår och det tror jag kommer hända på sajterna också. Sedan tror jag det handlar om hur man interagerar med de sociala medierna och att man har interaktiva möjligheter som gör att det är lätt att bli publicerad, säger PM Nilsson.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Newsmill

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.