Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

News55 jublar över trafikökningen

Nya nyhetssajten News55 nådde 100 000 unika besökare förra veckan. "Ett viktigt delmål", säger grundaren Artur Ringart.


Publicerad 2015-08-11 10:23
Uppdaterad 2015-12-06 11:54

Ämnen i artikeln:

News55

Dela artikeln:

News55 vänder sig i första hand till mediekonsumenter över 55 år och lanserades i slutet av juni, i samband med Almedalsveckan.

Grundare är medieveteranerna Artur Ringart, känd bland annat från SVT-sporten, och Fredrik Lundberg, tidigare programdirektör på MTG.

En dryg månad efter starten uppnådde sajten förra veckan för första gången 100 000 unika webbläsare på en vecka, enligt sina egna mätningar. Det var tidigare än väntat, säger Artur Ringart till Dagens Media.

– Vi är väldigt positivt överraskade av gensvaret, nästan överväldigade. Vi har så klart haft vissa trafikmål, men det här har gått snabbare än vad vi hade räknat med.

Lanseringen av News55 skedde under Almedalsveckan med ett upprop mot åldersdiskrimineringen på arbetsmarknaden.

– Det stora engagemanget visar att vi levererara en typ av journalistik, med både seriösa granskningar och mer lättsamt material, som vår målgrupp gärna vill läsa. Vi har även motbevisat tesen att äldre personer inte konsumerar medier via datorer och surfplattor, säger Artur Ringart.

Under hösten kommer News55 att lansera sin första nyhetsapp för mobiler och surfplattor.

– Med appen blir vi ännu mer lättillgängliga, säger Artur Ringart.

Under våren och sommaren har News55-grundarna varit i kontakt med mediebyråer och företag för att informera om den nya annonskanalen.

– Vi har fått ett positivt bemötande av marknaden, men vi drog igång mitt i sommaren när det inte fanns något utrymme kvar i annonsörernas budgetar. Nu finns vi med i snacket inför höstens reklambudgetar, säger Artur Ringart.

– Vi har även en del samarbeten på gång under hösten.

 

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.