Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

News 55 gör sitt första plusresultat: ”Vi tror stenhårt på seniormarknaden”

Publicerad: 17 februari 2022, 13:38

För första året kan Seniorsajten News 55 redovisa ett positivt helårsresultat, men då har staten bidragit med drygt en miljon i stöd.

Seniorsajten News 55 ökade omsättningen under 2021 och redovisar samtidigt sitt första positiva ebit-resultat. Men det är inte utan statligt stöd.


Ämnen i artikeln:

News55Nyheter

Som namnet avslöjar riktar sig mediebolaget News 55 framför allt till målgruppen 55 år och uppåt. Bolaget, som sedan starten 2015 har dragits med förluster, gjorde i fjol sitt första positiva helår. Det framgår av bokslutskommunikén för helåret 2021, då rörelseresultatet efter avskrivningar (ebit) landade på plus 153 000 kronor – att jämföra med -1,231 miljoner kronor året innan.

Nettoomsättningen för sajten ökar från 9,44 miljoner kronor 2020 till 10,9 miljoner kronor under 2021. Under samma period gick rörelseresultatet före avskrivningar från 861 000 kronor till 1,336 miljoner kronor. Resultatet efter finansnetto landade på 13 000 kronor 2021, att jämföra med -1,271 miljoner kronor 2020.

Bolagets totala intäkter uppgick under räkenskapsåret till 12,261 miljoner kronor (10,314), men då ingår – utöver nettoomsättningen – även ett statligt innovationsstöd på 792 000 kronor och ett redaktionsstöd om 258 000 kronor.

När News 55 kommunicerade pandemiåret 2020:s resultat stod det klart att mediehuset – precis som övriga branschen – sett sin eventverksamhet kraftigt påverkad, vilket innebar att intäkter på närmare en miljon gått förlorade. Men under 2021 genomfördes ändå två event som tillsammans gick plus 150 000 kronor, och om covidrestriktionerna tillåter planeras sju event för 2022.

Vd Fredrik Lundberg uttrycker stark framtidstro i sin kommentar i bokslutskommunikén.

”Vi satsar fortsatt för fullt framåt av den enkla orsaken att vi tror stenhårt på seniormarknaden. Som tidigare berättats har vi tillsammans med den nya styrelsen utformat en strategi som vi valt att kalla Destination 2025 och som sätter tillväxt i fokus. Tillväxten ska ske dels genom förvärv, där vi har identifierat flera intressanta bolag och dels genom lanseringar av nya sajter.”

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

News55Nyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev