Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Netflixs mål för Sverige – 1,6 miljoner abonnenter 2020

Publicerad: 23 September 2014, 11:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Netflix har avslöjat företagets aggressiva internationella ambitioner.


Ämnen i artikeln:

Netflix

Det var under ett event i Köpenhamn förra veckan som Netflixs vd Reed Hastings berättade att han räknade med att en tredjedel av hushållen skulle vara kunder hos Netflix sju år efter lanseringen på varje marknad.

Nu har Digital TV Research räknat på vad detta innebär på de marknader där Netflix har lanserats.

Enligt Broadband TV News har Digital TV Research kommit fram till att Netflixs ambition är att ha 104 miljoner abonnenter år 2020 på de tjugotal marknader utanför USA där tjänsten nu finns tillgänglig.

I Sverige räknar Netflix med 1 620 000 abonnenter, det vill säga 35 procent av 4 766 000 tv-hushåll. Motsvarande siffra i Danmark är 870 000, i Finland 856 000 och i Norge 776 000.

Enligt MMS uppgav 1 266 000 personer att de hade tillgång till Netflix i hemmet under andra kvartalet i år. På andra plats kom Viaplay med 907 00 och på tredje TV4 Play med 137 000.

Enligt en undersökning från Mediavision hade Netflix 640 000 betalande abonnenter under andra kvartalet i år, vilket gör den amerikanska tjänsten till tydlig ledare på en streamingmarknad som växte marginellt under perioden.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.