Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Netflix upp med 40 procent

Betalningsviljan för att se rörlig bild på nätet ökar.


Publicerad 2016-11-10 10:28
Uppdaterad 2016-11-10 10:35

Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

Dela artikeln:

Andelen svenskar som ser video på nätet växer snabbt. Tre av fyra tittar nu på onlinevideo varje vecka, jämfört med knappt hälften för ett år sedan, enligt IIS-rapporten Svenskarna och internet.

Störst är Youtube. I stort sett alla upp till 25 år ser på Youtube varje vecka, medan tittandet är betydligt lägre högre upp i åldrarna. Totalt ser 52 procent av svenskarna på Youtube varje vecka, vilket är ungefär lika många som lyssnar på Spotify.

38 procent av svenskarna betalar i dag för att se streamad video på internet, enligt rapporten. Det är en ökning från 28 procent förra året.

Tittandet på Netflix har ökat med 40 procent, och i dag ser drygt var fjärde person på Netflix varje vecka.

Tittandet på tv-kanalernas Playtjänster utgör nu 20 procent av det totala tv-tittandet. Svenskarna ägnar 2,8 timmar i veckan åt Play och 11,3 timmar åt linjär tv.

35 procent av svenskarna ser tv via Playtjänster varje vecka.

När det gäller streamat ljud säger en av tre svenskar att de lyssnar på poddcasts någon gång, men bara 4 procent gör det dagligen. Det är en ökning från 3 procent förra året.

Årets Svenskarna och internet visar också att så gott som alla numera använder internet, med något lägre användning högre upp i åldrarna.

Bland människor upp till 65 år använder dessutom i stort sett alla internet i mobilen.

41 procent av svenskarna har en Iphone, medan 37 procent har en Android.

Svenskarna och internet

Undersökningen Svenskarna och internet genomförs varje år av IIS, Internetstiftelsen i Sverige.

I år har 2 844 personer från 16 år och uppåt intervjuats. 55 procent av deltagarna är män och 48 procent kvinnor. 65 procent bor i stad och 35 procent på landsbygden.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.