Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Netflix passerar 200 miljoner betalande användare

Publicerad: 20 januari 2021, 07:56

I stället för att som väntat dra in 6,1 miljoner nya betalande prenumeranter drog Netflix in 8,5 miljoner under 2020 års fjärde kvartal.

Foto: Pixabay + Netflix

Under 2020 års fjärde kvartal passerade Netflix 200 miljoner betalande användare.


Ämnen i artikeln:

Netflix

På tisdagen lämnade Netflix sin rapport för 2020 års sista kvartal. Året har präglats av coronapandemin och på många håll i världen har människor suttit i karantän, vilket har gett streamningtjänsten skjuts.

I ett brev till aktieinnehavarna skriver Netflix att 2020 var ett svårt och osäkert år för många. Dels på grund av många förluster, dels på grund av alla nya strikta regler och rekommendationer.

”Vi är oerhört tacksamma för att vi under dessa utmanande tider har kunnat ge våra användare runtom i världen en källa till flykt, ett känslomässigt band och glädje samtidigt som vi fortsätter att bygga upp vår verksamhet”.

Vidare skriver Netflix att bolaget årets sista kvartal räknade hem ytterligare 8,5 miljoner betalande användare, vilket innebär att streamingtjänsten har passerat milstolpen om 200 miljoner. Netflix satsning på originalinnehåll har hjälpt till att driva nya användare. Två av de serier som lockat särskilt under det sista kvartalet är ”Bridgerton” och ”The Queen's Gambit”.

På helåret 2020 drog Netflix in totalt 37 miljoner nya användare. Samtidigt drog Netflix in 25 miljarder dollar i intäkter, vilket är en ökning med 24 procent jämfört med samma period föregående år. Rörelseresultatet under samma tid ökade med 76 procent till 4,6 miljarder dollar.

Efter att Netflix presenterat sin rapport lyfte aktien med 10 procent på börsen. Totalt har Netflix aktie under 2020 ökat med 67 procent.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.