Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Netflix och Spotify dominerar streamingtjänsterna

Publicerad: 9 November 2015, 12:50
Uppdaterad: 7 Januari 2016, 08:46

Tre av fyra 15-74-åringar strömmar antingen musik eller rörlig bild, enligt Mediavision.


Ämnen i artikeln:

SpotifyMediavisionNetflix

Youtube, Spotify och Netflix är de populäraste tjänsterna för att strömma musik eller rörlig bild i Sverige. Det visar konsultbolaget Mediavisions senaste rapport. Den visar också att betaltjänster inom musik, film och tv växer snabbt.

Den svenska musikstreamingtjänsten Spotify har i dag nära 90 procent av alla betalande abonnenter av strömmad musik på den svenska marknaden.

När det kommer till film och tv är det Netflix som dominerar. Under årets tredje kvartal prenumererade 30 procent av de svenska hushållen på minst en videotjänst och vart tredje hushåll abonnerade på antingen Netflix eller Spotify, enligt rapporten.

I takt med att de digitala abonnemangstjänsterna ökar i popularitet minskar också intresset för att styckköpa olika former av media, som exempelvis tidningar, cd- och dvd-skivor samt tv- och datorspel. Istället har det skett en övergång till digitala köp över internet. Men jämfört med tillväxten för abonnerade tjänster som Netflix och Spotify är det en svag ökning.

– I Sverige tycks vi idag föredra medietjänster som antingen är gratis eller som bygger på en månadsutgift och ger möjlighet att konsumera fritt utan begränsningar. I dagsläget är det framförallt inom musik och video som detta erbjuds. För en stor del av de svenska mediekonsumenterna har Spotify och Netflix tagit sig till en position där de ses som självklara inslag i vardagen, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SpotifyMediavisionNetflix

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev