Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Netflix får Telia att höja priserna

Publicerad: 10 mars 2014, 09:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

Streaming via nätet blir allt populärare. Samtidigt sätter det press på internetkapaciteten, och Telia börjar därför debitera leverantörerna.


Ämnen i artikeln:

Telia

I en artikel i Dagens Industri framgår det att on-demand-tjänster som Netflix, HBO Nordic och Viaplay sväljer mer och mer av Telias bredbandskapacitet.

Under kvällar utgör streaming av film och serier mer än hälften av bredbandskonsumtionen.

Enligt Telia är det nya tittarbeteendet den huvudsakliga orsaken till att den årliga ökningstakten av konsumtionen nu noterats till 50 procent, vilket kan jämföras med 30 procent för några år sedan.

Ökningen har gjort att Telia behövt satsa på utökad kapacitet, och med bakgrund i detta börjar man nu ta betalt av innehållsleverantörerna.

Vilka leverantörer det rör sig om och hur mycket de ska betala vill Telia ännu inte gå ut med rapporterar Dagens Industri. Enligt tidningen handlar det om ett partnerskap där Telia garanterar leverantörerna av streamingtjänsterna god kvalitet.

Den nya modellen har mötts av kritik, och vissa menar att lösningen i längden kommer att trissa upp priserna för konsumenter. Något som Telia själva dementerar.

– Tvärtom, idén är att skapa en distribution som är lättare och effektivare för innehållsleverantörer som till exempel Netflix, säger Jonas Hasselberg, konsumentchef för Telias bredbandstjänster, till Dagens Industri.

Björn Berg, informationsansvarig på Telia, har tidigare i en intervju med Dagens Media flaggat för högre priser på mobilt bredband.

Han konstaterade att hela telekombranschen just nu arbetar med sina affärsmodeller och med sin prissättning.

– Tidigare har konsumenterna fått betala för telefoniminuter, och sedan har man kunnat tanka hur mycket data som helst. Nu står vi inför en förändring som vi tror är nödvändig för att kunna bygga ut och satsa för framtiden, sade Björn Berg till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Telia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.