"Nej tack till självutnämnd branschorganisation"

2017-09-13 10:22 Amanda Törner  

UPPDATERAD. Splay, Bonnier Magazines and Brands, Tailsweep, Cube och United Influencers står enade om Influencers of Sweden: "Driver ej en branschkonsensus utan representerar bara sig själv".

Idag går flera aktörer inom influencer marketing-branschen ut i ett gemensamt uttalande för att markera att organisationen Influencers of Sweden inte är ett språkrör för hela branschen, något som man menar både "hävdats och antytts".

Bakom uttlandet står Splay med vd Vigor Sörman, Bonnier Magazines & Brands och Tailsweep med influencerchef Caroline Ensér, Cube med vd Olof Lindblom och United Influencers med vd Lina Palmgren, som gemensamt säger "tack, men nej tack, till ett självutnämnt branschorgan":

"Branschorganisationer har en betydelsefull samhällsfunktion, är ett viktigt stöd för berörda företag och ska vara branschens kollektiva röst. Eftersom branschorganisationer dessutom är en plattform där konkurrerande företag möts, är det oerhört viktigt att det finns en uttalad konsensus från samtliga medlemmar innan organisationen ger branschen en åsikt och i detta fall med Influencers of Sweden, är det kriteriet inte uppfyllt", står det i uttlandet.

Man fortsätter med att peka på att det i dagsläget inte finns något samlande organ för branschens alla aköter och att ingen enskild aktör därför kan uttala sig å branschens vägnar. Det branschforum som man tycker hamnar närmast är IAB, där aktörerna bland anant enast om att lansera en certifiering av bolag som bedriver verksamhet kring influencer marketing.

– Vi ser att det har blivit mer problematiskt med tiden att utveckla och systematisera branschen tillsammans, när detta enskilda företag i flera forum presenteras som ett branschorgan och i med det skulle vara kollektivets röst. Enkelt uttryckt driver de ej en branschkonsensus utan representerar bara sig själv. Vilket kan vara gott nog, men viktigt att förtydliga att hon är en självutnämnd röst för kollektivet, säger Linda Palmgren, vd för United Influencers i pressmeddelandet.

Även Vigor Sörman, vd för nätverket Splay, uttalar sig:

– Jag är övertygad om att Linda Hörnfeldt och Influencers of Sweden har goda intentioner, men vi har olika uppfattning om vad en branschorganisation är. I min värld bjuder en branschorganisation in de olika aktörerna till samtal och driver gemensamma frågor för branschen. Vi har inte fått någon inbjudan och jag får uppfattningen av att Influencers of Sweden bryr sig mer om att driva sin egna agenda än att agera som ett samlande branschorgan.

Linda Hörnfeldt, vd för Influencers of Sweden, tillbakavisar kritiken:

– För det första finns ett antal fel i det de säger. Först och främst är vi en förening, och som sådan representerar vi de medlemmar vi har, vilket är de enskilda profilerna. Vi har aldrig påstått att vi representerar influencernätverken. Jag förstår inte riktigt kärnan i kritiken heller, i och med att de ändå säger att de ser positivt på de frågor som vi driver, säger Linda Hörnfeldt till Dagens Media.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt