Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Nedräkning för Aftonbladets Ipad-appar

Publicerad: 20 Januari 2011, 13:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Imorgon lanseras Klick! på Ipad och i februari släpps Aftonbladets nyhetstidning på Ipad.


Precis som hos många andra medier är det full fart i Aftonbladets Ipad-verkstad. Förra veckan syntes Maria Montazami ”smeka och dutta” när hon demonstrerade Klicks Ipad-app i en reklamfilm. I morgon släpps appen på Apples Appstore och senare under våren ska Klick! även finnas tillgängligt på Android.

– Innehållsmässigt har vi börjat tänka i tre dimensioner där Ipad-versionen är som en Klick! 2.0. På Ipad kan vi ha bildspel, rörliga bilder, ljud och extra innehåll som inte passar eller ryms i tidningen, säger Anders Juhlin, redaktör för Klick!.

Ipad-versionen kommer att ha en del redaktionellt bonusinnehåll och något fler sidor än magasinet för att texterna ska kunna presenteras på bästa sätt. På modesidorna blir det en hel del länkar till webbshoppar där användarna lätt ska kunna köpa plaggen på bilderna.

– Vi ser det som en service till läsarna, men det är självklart också en funktion som annonsörer kan vara intresserade av på sikt, säger Marica Finnsio, utvecklingschef för mobila tjänster på Aftonbladet.

Det första numret av Klick! är gratis för att locka så många läsare som möjligt, men följande nummer ska kosta 15 kronor styck, åtminstone till en början.

– Allt handlar om att testa sig fram. Eftersom ingen vet exakt hur många som har Ipad i Sverige så är det svårt att förutspå hur många läsare vi får, säger Marica Finnsio.

I februari lanseras även nyhetstidningen Aftonbladet på Ipad. Den kommer likna Sportbladet i utseende och funktionalitet eftersom tjänsterna använder samma Ipad-plattform. Den har tagits fram av Aftonbladet, medan Klick! lanseras på en inköpt plattform.

Även nyhetsappen ska kosta pengar, men hur mycket är inte klart. I februari upphör också Sportbladet att vara gratis. Målet är att få till stånd både lösnummerförsäljning och prenumerationslösningar för alla Aftonbladets Ipad-appar.

Ipad-plattformen ska möjliggöra både en magasinkänsla och många interaktiva möjligheter för annonsörer med direktlänkar till erbjudanden, trailers och webb-shoppar.

– Många annonsörer är intresserade av det, men än så länge är det ont om den typen av reklammaterial hos annonsörerna, säger Marica Finnsio.

Aftonbladet har bollat utvecklingen av Klick!-appen med en referensgrupp och ska göra samma sak inför lanseringen av nyhetsappen.

– Det har gett oss otroligt mycket. De har hjälpt oss att ändra i instruktionstexter, gett tips om extra funktioner och fått oss att lägga extra fokus på Facebook- och Twitter-funktionalitet i appen, säger Anders Juhlin.

En del är på plats vid lanseringen, men integrationen med sociala medier ska öka framöver. Förhoppningen är att Ipad-magasinet ska bredda målgruppen till att även omfatta dem som aldrig köper Aftonbladets papperstidningar.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.