Nationalmuseum och Delorean skapar digital museiupplevelse

2018-04-11 12:09  
foto: skärmdump

Inför öppnandet i höst utvecklar Nationalmuseum sin nya webbplats med siktet inställt på att skapa en helt ny digital museiupplevelse. Delorean blir digital byråpartner.

Nationalmuseum är Sveriges största konst- och designmuseum med över 700 000 föremål från 1500-talet fram till idag. Våren 2013 stängde man för att påbörja en omfattande ombyggnad och renovering.

Samtidigt påbörjades även en intern digital process – att digitalisera stora delar av organisationen och föremålen.

Med sin nya webbplats har man visionen att omdefiniera vad ett museum kan vara för besökaren. Användarupplevelsen kommer vara i fokus och efter en upphandling valdes Delorean till digital byråpartner.

Målet för webben är att tillgängliggöra konstsamlingarna på olika sätt och främja konstintresset genom att få olika målgrupper att interagera med konsten på nya sätt.

– Alla våra digitala satsningar ska samspela så att våra besökare – såväl fysiska som digitala – ska få en riktigt bra användarupplevelse. Det finns fler internationella museer som satsar hårt för att vara självklara aktörer på den digitala marknaden, och genom att generöst dela med oss av vår kunskap driver vi utveckling tillsammans med användaren i fokus, säger Lena Munther, kommunikationschef vid Nationalmuseum, i ett pressmeddelande.

Uppdraget innefattar en ny webbplats som lanseras i tre olika faser, en ny app och en film till digitala kanaler. Den första fasen lanserades innan jul men kommer att utvecklas löpande under året fram till öppningen. Delorean har ett helhetsansvar i produktionen, från strategi till UX/Design och utveckling av färdig lösning.

– Hittills har vi arbetat med att bygga en dynamisk grund för att skapa rätt förutsättningar för att ta webben vidare till nya nivåer. Och nu fortsätter arbetet med att lyfta de otroliga resurser som Nationalmuseum har genom att fokusera på interaktionen med besökare, med målet att både väcka och främja deras konstintresse, säger Lina Johnsson, projektledare på Delorean, i ett pressmeddelande.

Projektgrupp:

Nationalmuseum

Lena Munther, Informationschef

Karin Glasemann, Digitaliseringssamordnare

Åsa Melin Brisling, Kommunikatör

Anna Jansson, Kommunikatör

Mattias Robertson, Pressansvarig

 

Delorean

Joakim Slättegård, VD

Lina Johnsson, Projektledare

Camilla Svebeck, UX och design

Roger Rödin, Tech lead

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt