Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Nätanvändandet ökar - men få läser bloggar

Publicerad: 26 maj 2009, 08:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Svenskarna tillbringar, kanske föga förvånande, allt mer tid på internet. Ökningen är störst bland de äldre, visar Nordicoms rapport för 2008.


Nordicom kartlägger hur mycket tid som svenskarna tillbringar med olika medier. Undersökningen bygger på 4.500 telefonintervjuer med personer mellan 9 och 79 år.

De senaste fyra åren har nätanvändandet i Sverige fördubblats och år 2008 loggade 68 procent av svenskarna upp sig en genomsnittlig dag. Undersökningen visar också att unga människor mellan 15 och 24 nu tillbringar mer tid på nätet än framför tv:n.

Annars är det framför allt bland äldre som webbens räckvidd har ökat - och ökningen gäller främst sociala medier. 39 procent av svenskarna mellan 65 och 79 år använde internet en genomsnittlig dag år 2008, år 2007 var siffran 29 procent. Åldersgruppen går dock fortfarande främst online för att söka information, nyheter och för att mejla.

Runt 8 procent av svenskarna uppger att de överhuvudtaget ägnar någon tid åt bloggar en vanlig dag. För 15-24-åringarna är siffran högst, 17 procent.

Enligt Nordicoms rapport har nyhetskonsumtionen förändrats drastiskt de senaste åren. I början av decenniet såg 55 procent av svenskarna på ett nyhetsprogram på tv en genomsnittlig dag. År 2008 hade andelen sjunkit till 40 procent, enligt Nordicom.

Den samlade medietiden har inte ökat de senaste åren. En genomsnittlig svensk ungdom konsumerar medier sju timmar om dagen, enligt Nordicoms undersökning.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.