Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Nätannonseringen upp 19 procent

Morgonpressens annonsintäkter på nätet ökade med totalt 19 procent under det tredje kvartalet, jämfört med motsvarande period förra året.


Publicerad 2013-11-20 06:43
Uppdaterad 2015-12-06 12:56

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:

Enligt TU Internetbarometern ökade landsortspressens annonsintäkter på nätet med 21 procent till 53 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Det innebär att ackumulerat över året landar intäkterna på 166 miljoner kronor, vilket är en ökning med 9,7 procent.

Storstadspressens annonsintäkter på nätet ökade med 18 procent under årets tredje kvartal och landade därmed på 65 miljoner kronor.

Hittills i år uppgår storstadspressens annonsintäkter på nätet till 211 miljoner kronor, vilket är en ökning på 2,1 procent jämfört med 2012.

Totalt landade internetinvesteringarna för morgonpressen på 118 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Totalt har 377 miljoner kronor placerats i sajterna under årets nio första månader.

– Under första halvåret kom den viktiga tillväxten av nätintäkter av sig för morgonpressen, men nu har tillväxten återkommit i takt med digitaliseringen och en vändande reklammarknad, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

TU Internetbarometern görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från cirka sextio morgontidningssajter. Även mobil annonsering ingår.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.