Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Nätannonseringen omsätter 10 miljarder 2015

Publicerad: 5 december 2012, 09:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

Den digitala annonsmarknaden beräknas omsätta 10,3 miljarder kronor 2015, enligt en rapport från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Förra året omsatte annonseringen på internet och i mobilen 6,87 miljarder kronor. I år landar IRM:s prognos på 7,8 miljarder kronor.

Men 2015 beräknas marknaden, inklusive mobilt, alltså omsätta hela 10,3 miljarder kronor, en ökning på 32 procent.

– Ett förändrat användarbeteende leder till en förändring på reklammarknaden eftersom pengarna följer användaren. Det här är ett tydligt tecken på att det finns stora möjligheter att utveckla sin affär för både traditionella och nya medier, sade Madeleine Thor, vd på IRM, under ett seminarium där rapporten presenterades idag.

Mobilt omsatte förra året 189 miljoner kronor och beräknas i år nå upp till knappt 400 miljoner kronor. Prognosen för 2015 ligger på hela 875 miljoner kronor.

Mobilen är enligt IRM därmed det snabbast växande digitala medieslaget.

Den övriga internetannonseringen beräknas omsätta ungefär 9,5 miljarder kronor.

Displayannonseringen nådde upp i 2,2 miljarder kronor 2011 och beräknas öka med 2-5 procent per år fram till 2015, då prognosen ligger på 2,5 miljarder kronor.

Annonseringen i webb-tv beräknas landa på 250 miljoner kronor i år, en ökning på 25 procent jämfört med förra året. 2015 tror IRM att annonseringen i webb-tv omsätter 410 miljoner kronor.

Sök fortsätter att vara det största medieslaget inom digitalt.

I år räknar IRM med att sök omsätter 2,9 miljarder kronor. Och 2015 beräknas mediet nå upp i 4,4 miljarder kronor.

Onlinekataloger och eftertext står för den minsta ökningen bland de digitala medieslagen. IRM spår att kategorin omsätter drygt 1,9 miljarder kronor i år och 2015 beräknas onlinekataloger och eftertext landa på 2 miljarder kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.