Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Nästa vecka djupdyker Dagens Media i sociala medier-kartan

Publicerad: 13 oktober 2021, 10:38

Vecka 42 ägnar Dagens Media en digital temavecka åt att titta närmare på sociala medier-kartan.

Foto: Gabriel Liljevall

Mycket har hänt sedan sociala medier-nätverkens genombrott i början av 2000-talet. Deras existens påverkar såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Men hur har utvecklingen sett ut och vilken roll kommer nätverken spela framåt? Det ska Dagens Media grotta ned sig i nästa vecka.


Ämnen i artikeln:

TiktokFacebookLinkedinTema: sociala medier

2004 lanserade Harvardstudenten Mark Zuckerberg sajten The Facebook. Nära två decennier har gått sedan dess och många är de sociala medier-nätverk som har dykt upp under åren som gått. Samtidigt har medielandskapet förändrats i grunden.

Uppkomsten av sociala medier-jättar som Facebook, Instagram och Tiktok har fått stora effekter på såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Därför har vi på Dagens Media valt att ägna en digital temavecka åt att titta närmare på sociala medier-kartan.

Genom att prata med Facebooks Sverigechef Sam Rihani, Tiktokchefen Liv Sandberg och Linkedins nordenchef Lisa Gunnarsson, men också företrädare på mediehusen, mediebyråerna och flera sociala medier-experter tecknar Dagens Media bilden över hur sociala medier-landskapet har växt fram, hur det ser ut i dag och vart det är på väg framåt.

Vilka olika sociala medier-nätverk är störst i Sverige? Vilka når man där? Vilka utmaningar respektive möjligheter finns för annonsörerna och mediehusen? Och på vilket sätt påverkar de sociala mediernas existens resten av branschen? Hur ser relationen ut mellan de svenska mediebolagen och nätjättarna? Och den ständigt aktuella frågan: vilken roll spelar nätjättarna i politiska val?

Ja ni hör, frågorna är lika många som spännande. Svaren ska ni få nästa vecka. Så glöm inte att besöka Dagens Medias sajt!

Och just det. Utöver allt annat intervjuar vi Elvir Aljicevic och Fanny Ahlfors, svenskarna som har gjort succé på Tiktok. Vilka är de? Vilka strategier har varit avgörande för deras framgång? Och vad tror de om framtiden?

Är du inte prenumerant på Dagens Media, kan du teckna en prenumeration här.

Vill du debattera, lämna tips eller samarbeta? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion och annonsavdelning.

Dagens Medias tidigare temaveckor

Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang

Vecka 10: Framtidens annonsmarknad

Vecka 15: Tv-marknadens omvandling

Vecka 20: Martech och adtech

Vecka 24: Politik, demokrati och affärer

Vecka 36: Ljudvågen

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.