Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"När sök blir för dyrt"

Publicerad: 15 januari 2009, 08:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:30

<b>KRÖNIKA/ANALYS.</b> Fler och fler marknadsförare flyr från Google och sökannonsering. Priserna har gått upp för fort och det går inte längre att räkna hem investeringarna, trots att sök ofta ses som extremt kostnadseffektivt.


Sökmotorsannonsering, med Googles Adwords som en lysande stjärnan i toppen, fortsätter att växa explosionsartat. Förra året växte investeringarna med 30 procent enligt IRM till 1,3 miljarder kronor. Ökningen kommer att fortsätta i år, dock inte med samma höga tillväxtsiffror.

Lågkonjunkturen kan vara en anledning, samtidigt börjar det pratas mer och mer om att sök är för dyrt. Vi skriver i dag om Travelpartner som verkar inom resebranschen, som var tidigt ute på nätet och sökmarknadsföring. När ett klick börjar kosta upp mot tio kronor är trafiken plötsligt en förlustaffär. Andra branscher där samma utveckling upplevs är bland annat bankverksamhet och spel. Sökord som "Billiga lån" och "pokerspel" kräver rejäla budgetar för att erövra. Att köpa trafiken genom affiliatenätverk och displayannonsering kan plötligt vara mycket billigare, även om konverteringsgraden ofta är högre genom sökannonsering än genom bannerlösningar.

Till stor del är auktionsförfarandet givetvis självreglerande, går det inte att räkna hem en investering kommer annonsörerna givetvis att bli mer avvaktande och därmed sjunker priserna. Men risken finns ändå att sök blir precis som traditionell media, att de stora företagen med pengar har råd att annonsera och se små slås ut. Söks long tail-fördelar kan gå förlorade. Frågan är om det är vad Google vill?

På tal om sök och Google kan jag inte låta bli att uppmärksamma Cathoogle som Brit Stakston på JMW skriver om. Cathoogle är en katolsk sökmotor som ska ge ett sökresultat i god katolsk anda. Träffar med vuxenmaterial ska vara bortfiltrerat och det allmänna sökresultatet ska vara viktat mot katolska sidor. Lite spännande men mest skrämmande. I topp på Cathoogle vid sökning på "Gud" syns, i mina ögon något oväntat, reklam för TV8 och programmet Guds hus, en annons som aldrig dyker upp i vanliga Google hos mig.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.