Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Naken unisexreklam upprör

Publicerad: 15 Maj 2013, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:48

Hos klädkedjan American Apparel visas unisex-skjortor av både män och kvinnor – men skillnaden är att kvinnorna gör det med bar under underkropp.


Ämnen i artikeln:

Lotta LundgrenAmerican apparel

Den som vill köpa en skogshuggarskjorta från American Apparel kan på klädkedjans sajt välja att se skjortan i olika färgvarianter.

Dessutom går det att välja att se skjortan på en man – eller på en kvinna. De manliga modellerna matchar skjortan med byxor poserar de kvinnliga modellerna, däribland svenska modellen Jennifer Åkerman, med naken underkropp i utmanande poser.

Tilltaget uppmärksammades i ett inlägg av bloggaren Emelie Eriksson och har fått viral spridning i sociala medier.

En annan av de som reagerat på klädkedjans reklam är Lotta Lundgren, programledare för bland annat "Historieätarna":

– Det är helt otroligt, man tror inte att det är sant, säger hon till Dagens Media, och fortsätter:

– Problemet är uppdelningen. Kvinnor är i första hand tittobjekt för män, och i andra hand reklamobjekt för produkter, medan männen bara är reklamobjekt.

Det är inte första gången klädkedjan är i blåsväder. American Apparel fick, enligt Metro, så sent som i december i fjol kritik från brittiska Reklamombudsmannen – för att de använde modeller som såg ut att vara "under 16 år", och som anspelade onödigt mycket på sex.

När Dagens Media ringer American Apparel i Sverige bekräftar man att flera hört av sig angående annonserna. I övrigt vill man inte kommentera saken, utan hänvisar istället alla frågor om annonser till huvudkontoret i L.A.

LÄS OCKSÅ:

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.