tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Myspace tillbaka i Sverige

Publicerad: 19 augusti 2010, 11:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Förra sommaren lade Myspace ner sitt kontor i Sverige. Nu är Myspace tillbaka med lokal annonsförsäljning.

Ämnen i artikeln:

Facebook

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Det är Dag Bengtson, tidigare försäljningschef på Myspace Stockholmskontor, som har fått uppdraget att representera Myspace i Sverige och övriga Norden.

Det sker på konsultbasis genom egna säljbolaget The Great Northern.

– Myspace ser Norden som en intressant marknad men det är inte aktuellt att starta ett eget kontor. I många av länderna i Europa sker annonsförsäljningen på konsultbasis, och nu även här, säger Dag Bengtson.

Dag Bengtson blev kontaktad av Newscorp-ägda Myspace med frågan om att ta hand om sajtens annonsförsäljning i Norden. Han jobbade då på Facebooks Sverigekontor, men hoppade av för att starta The Great Northern.

Till kunderna hör även Last FM, som ägs av amerikanska CBS och som fram till nu inte har haft någon representation i Norden.

– Jag kontaktade Last FM eftersom min bedömning är att sajten är så pass stor här att den bör vara intressant för nordiska annonsörer. Dessutom finns synergier med Myspace, som har liknande målgrupp och format, säger Dag Bengtson som planerar att erbjuda de båda sajterna som ett stort musikpaket.

Till att börja med säljer han bara traditionella bannerformat, trots att Myspace i andra länder ofta gör integrerade lösningar i samarbete stora annonsörer.

– Initialt blir det inga integrerade lösningar, mycket på grund av mina egna resurser. Jag börjar så och inväntar annonsörernas feedback. Det är inte omöjligt att erbjudandet utökas så småningom.

Vad kostar det att annonsera?

– Det får man höra av sig till mig för att veta. Det är inga fasta priser utan görs upp mellan mig och annonsören, säger Dag Bengtson.

The Great Northern har varit igång i omkring en vecka. Dag Bengtsson är förtigen om försäljningsmålen.

– Det är fortfarande tidigt men känslan är bra. Bemötandet från annonsörerna är positivt och många är överraskade att sajterna är så stora.

Myspace i Sverige hade 550 000 unika besökare i veckan i juni och Last FM hade 490 000 unika besökare i månaden.

Som Dagensmedia.se tidigare berättat pågår en stor omgörning av Myspace under hösten. I höst kommer även nya applikationer för Iphone, Ipad och Android. Hur de nya annonslösningarna kommer att se ut är inte klart.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev