Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Musiksajt låter alla vara med på Spotify

Publicerad: 15 Januari 2009, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Spotify har varit en stor snackis det senast halvåret. Nu vill Record Union bli det givna komplementet för alla musiker som vill nå ut med sin musik.


-Spotify har demokratiserat konsumtionen av musik, vi vill demokratisera vem som kommer in med sin musik på plattformar som Spotify, Itunes och Amazon.com, säger Daniel Nilsson som är vd på Bolaget.

Han är operativt ansvarig för bolaget men äger det tillsammans med Fabian Zwedberg som även är ägare och vd på webbyrån Tewonder. Det är också den byrån som gjort sajten.

-Det här är helt frånkopplat Tewonder men det var hos dem vi hittade kompetensen vi ville ha när vi byggde sajten, säger Daniel Nilsson.

Företaget har avtal med flera stora nätbutiker och tjänster för musik. Enligt Daniel Nilsson når Record Union runt 90 procent av butikerna för nätmusik.

-Sedan Itunes lanserades har det skett oerhörda förändringar för hur distribution av musik går det, men det har varit svårt för små artister och independentbolag att få in sin musik på de stora plattformarna.

Några regler för vilken musik som kan laddas upp i systemet finns inte, Daniel Nilsson anser inte att de ska sätta någon subjektiv bedömning om vilken musik som är bra och vilken som inte är det. Den breda lanseringen av sajten beräknas ske om ungefär en månad.

-Då ska vi intensifiera marknadsföringsarbetet. Vi jobbar intensivt med bloggar och jag tror vi har världens största databas över musikbloggar. Sedan är forum och konsertarrangörer viktiga, Vi är väldigt måna om vårt varumärke och det är viktigt att synas i rätt kanaler, men vi utesluter givetvis inte traditionella medier heller.

Record Union ska ta betalt genom att ta de första fem dollarna i försäljning som artisterna som gått genom Record Union genererar. Sedan ska mellan 7,5 och 15 procent av alla försäljning gå till bolaget. 85 procent går till artisterna.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.