Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

MTGx letar nya startup-bolag

Publicerad: 26 Maj 2015, 11:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Rikard Steiber, Vigor Sörman och Simon Sundén ska leta nya projekt i årets upplaga av Mediafactory.


Ämnen i artikeln:

MTGxMTG

I år lanserar MTGx en ny upplaga av innovationsprojektet Mediafactory. De vinnande bidragen kommer att marknadsföras internationellt av MTGx:s tjänster samt få en investering på drygt 420 000 kronor som ska användas för att ta fram det vinnande erbjudandet.

– Vi hoppas och förväntar oss ansökningar från många spännande bolag från USA och Europa. Vårt mål med MTGx MediaFactory är att hitta tre startup-bolag som blir minst lika framgångsrika som förra årets vinnare är, säger Rikard Steiber, vd på MTGx, till Dagens Media och fortsätter:

– Årets upplaga fokuserar på tre teman. "Have fun", "Do good" och "Push forward". Alla tre teman har varsin mentor. Jag själv, Vigor Sörman, vd och grundare av Splay samt Simon Sundén, innehållsansvarig för eSport på MTGx.

Temat "Have fun" handlar om att hitta ny teknik för att skapa engagerande upplevelser inom e-sport. Vinnaren kan bli en del av nästa Viagame House Cup, e-sport-tävlingen som arrangeras av MTGx.

"Do good" görs i samarbete med Kinneviks entreprenörsprogram "Reach for Change" och går ut på att använda bland annat teknik för att skapa ambassadörer för socialt arbete.

Det sista temat, "Push forward" går ut på att titta på nya sätt för att leverera bra videounderhållning.

– Anmälningarna öppnar officiellt nästa måndag, men redan nu ser vi stort intresse. Förra året hade vi ett hundratal ansökningar och flera av internationell karaktär, något som vi hoppas på även i år, säger Rikard Steiber.

MTGx:s uppdrag är att omvandla MTG från ett traditionellt mediahus till ett digitalt.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGxMTG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.