Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

MTG shoppar leksaker

Publicerad: 6 April 2010, 06:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

MTG Retailing ger sig in på en marknad värd runt 4 miljarder kronor.


Det är MTG Retailing, som bland annat äger Gymgrossisten, Cdon.com och Nelly.com som köper 90,1 procent av aktierna i Lekmer AB.

Lekmer säljer leksaker från varumärken som Playmobil, Disney och Hasbro. Förra året uppgick intäkterna till runt 12 miljoner kronor och företaget redovisade ett resultat på 1 miljon kronor.

– Det är en spännande bransch, vi tror att e-handeln kan ta en stor del av marknaden. Det är ett bra gäng bakom bolaget och de har en bra affärsidé, säger Mikael Olander, vd på MTG Internet Retailing.

Säljarna är företagets grundare och vd Patric Palmefjord samt tre partners, som får behålla knappt 10 procent.

– Vi brukar göra så, grundarna håller sig motiverade och får vara med och ta del av värdeutvecklingen. Tanken är att bolaget ska drivas ungefär som nu, men med visst stöd från oss, säger Mikael Olander.

Hur mycket betalade ni?

– Det är inte officiellt.

Leksaksmarknaden omsätter runt 4 miljarder kronor i Sverige.

Köpet kan te sig något oväntat, då MTG:s koncenchef Hans-Holger Albrecht tidigare sagt att han tror att mediejätten kommer att göra sig av med nätbutikerna inom MTG Retailing - trots deras lönsamhet.

Så sent som i somras sa han följande till Dagens Industri om affärsområdet:

- Kommer vi att behålla det om fem år? Det mest troliga är inte. Just nu kommer vi att pusha på verksamheten hårt och leda den. Men det kommer inte alltid att vara så.

Affärsområdet kommer antingen att "börsnoteras, ges till aktieägarna eller säljas", fortsatte MTG-chefen.

Mikael Olander igen:

– Det är inget som jag bekymrar mig över, det sköter MTG. Det viktiga för mig är att vi får fortsätta satsa och utveckla portföljen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.