Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

MTG och Prosieben raketökar

Publicerad: 11 juni 2009, 08:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

Både MTG TV och Prosieben ökar trafiken på sina sajter med över 50 procent jämfört med förra året. "Vi har en medveten strategi", säger Robert Kviby, marknadschef för MTG TV.


 En sammanställning från MTG TV, som jämför andra kvartalet 2008 (v.14-23) med andra kvartalet 2009, visar att MTG TV tillsammans med konkurrenten Prosieben ökar snabbast på nätet.

För MTG:s del är det främst webb-tv:n som driver den nya trafiken.

- Vi lanserade en ny sajt och en ny webb-tv-spelare i början av året, vilket har gett resultat. Vi var också först ut med att ha alla egenproduktioner på nätet, säger Robert Kviby som en förklaring till ökningen.

Strategin ligger på ökad användarvänlighet och ett brett utbud. Ett av inköpen, tv-serien Weeds, ligger också ute på nätet och inom kort ska också tv-serien, Paris Hilton my new best friend, finnas där.

Hur viktig är webb-tv:n för er?

- Väldigt viktig. Genom webben bygger vi räckvidd. Fler än 100.000 tittade till exempel på Sveriges två senaste VM-kvalmatcher på webben. Vi har en tydlig plan och den betalar sig nu när vi har fått in ett flertal nya annonsörer.  

Utveckling besökstrafik, andra kvartalet 2009. Förändring från 2008 inom parantes.

 

MTG TV (TV3/TV6/TV8) 

Unika besökare per vecka: 209.000 (35,2 procent)  

Besök per vecka: 327.000 (57,3 procent)     

 

Prosieben

Unika besökare per vecka: 281.000 (35,9 procent)

Besök per vecka: 647.000 (56,1 procent)

 

TV4 Nya Medier 

Unika besökare per vecka: 1.267.000 (26,7 procent)

Besök per vecka: 2.702.000 (21,7 procent)

 

SVT 

Unika besökare per vecka: 1.226.000 (14,4 procent)

Besök per vecka: 2.903.676 (21,3 procent)

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.