Digitalt
MTG och Prosieben i digital allians
Publicerad: 16 oktober 2014, 07:07
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25
Europeiska mediebolag bildar en allians för att hitta investeringsmöjligheter i digitala verksamheter.
Ämnen i artikeln:
MTGMTG, tyska Prosiebensat1, brittiska Channel 4 och franska TF1 är några av mediebolagen som nu går samman för att hitta nystartade företag som vill växa internationellt.
Tanken är att medlemmarna i alliansen ska informera varandra om möjligheter att investera i konsumentinriktade digitala företag inom exempelvis annonsering, sociala medier, e-handel eller marknadsföring.
MTG skriver i ett pressmeddelande att företaget nu får chans att investera i digitala företag – framförallt genom att erbjuda reklamtid i utbyte mot ägande eller del av intäkterna.
Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s koncernchef, säger i pressmeddelandet:
– MTG har alltid legat i framkant när det gäller digital utveckling. Att göra det här tillsammans med ProSieben och andra kommer att ytterligare öka den starka tillväxt vi redan har på området. Vi har gjort ett antal affärer där vi bytt annonsutrymme mot delägande genom åren, och vi vet att det kan vara ett mycket effektivt sätt att både öka tillväxttakten i det bolaget och att skapa aktieägarvärde för MTG.