Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

MTG i digital kraftsamling

Publicerad: 13 Juni 2013, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:42

MTG lanserar MTGx, som ska vara ”x-faktorn” i koncernens digitala tillväxt.


Ämnen i artikeln:

MTGxMTG

MTGx är ett koncernövergripande initiativ som har startats för att öka takten av digital innovation och tillväxt.

MTGx ska ledas av Rikard Steiber, som nyligen värvades från Google till tjänsten som executive vice president och chief digital officer inom MTG. 

– Vi vill skapa personliga och sociala användarupplevelser som knyter samman folk med den underhållning som de älskar mest bland sina favoritfilmer, sport, serier, musik och spel, säger Rikard Steiber i ett pressmeddelande.

MTGx:s organisation består av fyra hörnstenar:

• ”xPlay”, som fokuserar på koncernens reklamfinansierade internetbaserade play-tjänster för tv-kanalerna, och den betal-tv-tjänsten Viaplay.

• ”xVentures”, som ansvarar för att ”bygga upp, hitta partnerskap och investera i en portfölj av nya underhållningstjänster”. Second screen-tjänsten Like.tv och spelportalen Viagame nämns som exempel. Fokus ligger initialt på Sverige, Storbritannien och USA.

• ”xCreations”, som ska producera digitalt innehåll för webben och mobila plattformar.

• ”xLabs”, som ska bedriva forskning och utveckling inom MTGx.

Jørgen Madsen Lindemann, vd för MTG, säger i ett pressmeddelande:

– MTGx handlar om att accelerera vår utvecklingstakt, för att säkerställa att vi fortsätter bygga vårt momentum i detta nyckelområde och för att digitalt föra människor närmare saker de värdesätter.

MTGx ska rekrytera en rad digitala talanger. Flera värvningar har redan gjorts, bland annat från Google, Spotify och Universal Music.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGxMTG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.