Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

MTG har flest reklamexponeringar i webb-tv – P&G är största annonsören

Publicerad: 3 September 2014, 11:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

TV4, MTG och SBS Discovery levererade 103 miljoner reklamvisningar i webb-tv under augusti, vilket kan jämföras 61 miljoner i juli. Det visar MMS nya reklammätning för webb-tv.


Ämnen i artikeln:

MMS

Störst andel av webb-tv-kakan hade MTG, med 42 procent av alla exponeringar.

Tvåa är TV4 med 41 procent, och sist kommer SBS Discovery med 16 procent.

Störst annonsör var Procter & Gamble, som ökar med hela 247 procent jämfört med juli månad, till totalt 5,1 miljoner exponeringar i augusti.

Näst största annonsör är Viaplay och trea är Svenska Spel.

Om mätningen

• Sedan maj i år mäter MMS all reklamfilm som visats på webb-tv hos TV4, MTG och SBS Discovery och redovisar dessa i ett öppet system.

• Varje reklamfilm har en unik mättagg som fångas upp av MMS i de spelare och appar som mäts.

• Mätdata skickas till MMS som kvalitetskontroller, sammanställer och publicerar den officiella trafiken för en reklamfilm. Redovisning består av antal exponeringar (impressions) samt tidsperiod.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MMS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.