Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

MSN.se backar stort

Publicerad: 8 Augusti 2011, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

MSN.se har haft det tufft på senare tid. Trots det stora nyhetsintresset i sommar har sajten tappat en miljon besökare på ett år.


Ämnen i artikeln:

Kia-indexAftonbladet.se

Trafiken på Microsofts flaggskepp på webben har gått stadigt nedåt på senare tid. För ett år sedan hade MSN.se betydligt fler användare än Aftonbladet.se, men i dag är det omvänd ordning.

MSN.se hade tappat nära 1 miljon unika webbläsare i senaste Kia Index. Det motsvarar en femtedel av sajtens trafik, jämfört med samma vecka för ett år sedan.

– Även om juli normalt sett är en svag månad har vi tappat jättemycket den här sommaren och ska jag vara ärlig så är vi förvånade. Nu ska vi fundera över om det är vi som har gjort något fel eller om det handlar om andra omständigheter, säger Niclas Jansson, portalchef på MSN.

Han ska utvärdera situationen tillsammans med ledningen. Förhoppningen är också att trenden vänder i höst då MSN.se lanserar en större innehållssatsning.

– Vi har sedan i våras planerat att vi ska gå ut ganska aggressivt på innehållssidan, bland annat inom webb-tv, nyheter och livsstil. Vi ska fokusera mer på vårt innehåll och tycker att vi kanske har varit lite för spretiga, säger Niclas Jansson.

Än så länge finns inga planer på att förändra marknadsföringen framöver.

– Vårt fokus ligger på att förstärka produkten under hösten. Även om vi nästan är överrumplade av läget så har vi fortfarande en väldigt stark användarbas att jobba med.

Hur påverkar det här era reklamintäkter, de borde ha minskat?

– Det är rimligt att anta, men jag har varken siffror eller mandat att uttala mig om det.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

Kia-indexAftonbladet.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev