Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Motståndet växer mot techjättarnas höga appavgifter

Publicerad: 22 Juli 2019, 12:50

Skaran av högprofilerade bolag som protesterar mot Apple och Googles appavgifter, växer.

Tinder ansluter sig till den allt större skara av aktörer som ledsnat på Googles och Apples 30 procentiga avgifter i respektive appbutiker. Dejtingappen har nu hittat ett sätt att komma runt techjättarna.


Ämnen i artikeln:

SpotifySchibstedGoogleAppleTinder

Dejtingappen Tinder accepterar inte längre att Google tar ut en 30 procentig avgift för den som vill finnas tillgänglig i techjättens appbutik Google Play.

Tinder har därför rundat Google genom att tvinga användare att uppge sin betalningsinformation direkt i den egna appen, istället för i Googles system. 

Analytikerna Ben Schachter kallar tilltaget för en stor förändring, i en intervju med tidningen Bloomberg

– Google har väldigt höga marginaler i den här affären, som genererar flera miljarder dollar, säger han.

Appindustrin förväntas vara värd uppemot 157 miljarder dollar år 2021, enligt nyhetssajten, och när Tinders drag offentliggjordes, steg moderbolaget Match Group Inc:s aktie med fem procent.

Även Apple tar ut en likvärdig avgift för aktörer som vill finnas i deras appbutik, App Store. De senaste åren har irritationen tilltagit gentemot Google och Apple – som man menar roffar åt sig en för stor del av kakan med sina avgifter. Spotify bland annat, stämde Apple tidigare i år.

De senaste åren har Apple introducerat regler i Appstore som avsiktligt begränsar valmöjligheter och begränsar innovationsmöjligheterna på bekostnad av användarupplevelsen”, skrev Spotifys grundare Daniel Ek i sin anmälan till EU:s konkurrensmyndighet.  

Spotify menar att Apple i och med sin musiktjänst Apple music blivit både gatekeeper och aktör på samma gång. Apple tar 30 procent av betalningarna för de köp av Spotifyabonnemang som görs genom Apples system. 

Även svenska publicister har protesterat mot Apples höga avgifter, och konsekvenserna av att transaktionerna sker i Apples universum. I ett debattinlägg på Medievärlden går Schibsted så långt att man kallar Apple för en ”nyckfull feodalherre”. 

Apples tar som sagt 30 procent av en publicists prenumerationsintäkter i form av en transaktionskostnad det första året. Åren därefter ligger transaktionskostnaden på 15 procent.

Svenska Dagbladets publisher Anna Careborg har i en tidigare intervju med Dagens Media förklarat hur hon upplever att läget har förvärrats de senaste åren eftersom Apple på ett allt mer aggressivt sätt har krävt att få implementera sina betallösningar. Går publicister inte med på kraven så stoppas möjligheten till uppdateringar och att köpa prenumerationer i appen, menar hon.

– De kräver att vi använder Apples betallösning i våra appar vilket stänger in oss i deras system. Dessutom så blir kunden som använder Apples betallösning Apples kund, och vi förlorar kontakten med våra kunder, sade Svenska Dagbladets publisher då. 

LÄS MER: Apple portar mediehusen från kunddatan 

Också Netflix har agerat mot avgifterna, genom att förhindra Appleanvändare från att starta prenumerationer via App Store. 

Epic Games, som har världens största videospel i sin portfolio – Fortnite – meddelade förra året att man inte skulle distribuera spelet via Google Play. 

Av alla högprofilerade bolag som rundat techjättarnas Appbutiker, är Tinder det första som har förändrat betalningsmetoden till ”in app”. Andra aktörer har istället tvingat tillbaka användare till de egna sajterna.  

Analytikerna Ben Schachter tror att Tinders drag skulle kunna inleda en dominoeffekt.

– Tinder är ett relativt litet bolag, och kommer inte att ha så stor inverkan på Google, men detta skulle kunna växa och börja påverka spelappar. Vi kommer att få se hur andra bolag fortsätter experimentera med det här, säger han. 

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.