Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Morgontidningarna ökar på nätet

Publicerad: 30 Oktober 2012, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Trots att reklaminvesteringarna i dagspressen minskar så ökar morgontidningarnas annonsintäkter på nätet, visar TU:s Internetbarometer för tredje kvartalet.


Ämnen i artikeln:

TU

Dagensmedia.se skrev i dag om att dagspressen tappade hela 15 procent i reklamintäkter under tredje kvartalet i år, enligt IRM.

Nu visar dock Internetbarometern att morgontidningarnas annonsintäkter på nätet ökade med 12 procent under tredje kvartalet 2012 jämfört med motsvarande period 2011.

Både storstadspress och landortspressen ökar, men den största ökningen står storstadspressen för, där ligger ökningen på 17 procent.

Sammanlagt uppgick annonsintäkterna för morgonpressen till 100 miljoner kronor under tredje kvartalet. Av detta stod storstadspressens sajter för 60 miljoner kronor och landortspressent sajter för 40 miljoner kronor.

– Hittills i år har morgontidningssajternas annonsintäkter ökat med mer än 35 miljoner jämfört med samma period 2011. Om ökningstakten håller i sig under sista kvartalet kommer annonsintäkterna från nätet uppgå till mer än en halv miljard för helåret 2012, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

Internetbarometer görs av TU i samarbete med IRM. Internetbarometern redovisar nettointäkter från över 60 morgontidningssajter.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.