Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Morgonpressens nätintäkter ner 16 procent

Publicerad: 2 September 2009, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Morgonpressens sajter tar fortsatt stryk i konjunkturen.


Enligt TU:s Internetbarometer fortsätter morgonpressen att tappa intäkter på nätet, men tappet är inte lika stort under andra kvartalet som under det första. Under andra kvartalet tappade morgonpressen, jämfört med samma kvartal året innan, sammantaget 16 procent, mot 19 procent under första kvartalet.

Under andra kvartalet 2009 uppgick annonseringen på morgonpressens tidningssajter till 107 miljoner kronor där storstadssajterna stod för 70 miljoner kronor och landsorten för 37 miljoner.

Storstadstidningarna har det kämpigare än landsortstidningarna och minskar sina intäkter, jämfört med samma kvartal året innan, med 21 procent, mot bara 5 procent för landsorten. Det är dock en försämring jämfört med kvartalet innan då landsortstidningarna ökade intäkterna med 7 procent.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.