Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Morgonpressens digitala annonsintäkter fortsätter att öka

Publicerad: 5 November 2015, 04:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

Annonsintäkter från mobilsajterna står för den största ökningen.


Ämnen i artikeln:

TU

Enligt TU Internetbarometer, som görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna, fortsatte de digitala annonsintäkterna att växa under det tredje kvartalet i år.

Starkast ökning uppvisade storstadspressen med en tvåsiffrig ökning.

Den totala morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014.

Totalt omsatte online-annonseringen i morgonpressen 175 miljoner kronor under perioden. Ackumulerat omsatte annonseringen i de digitala kanalerna 520 miljoner kronor under de tre första kvartalen 2015.

– Annonsintäkterna från mobilsajterna står för den största ökningen med över 60 procent. Tillväxten för webb-tv var också starkare under perioden än displayannonseringen, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.