Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Morgonpressens digitala annonsintäkter fortsätter att öka

Annonsintäkter från mobilsajterna står för den största ökningen.


Publicerad 2015-11-05 04:19
Uppdaterad 2015-12-06 20:23

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:

Enligt TU Internetbarometer, som görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna, fortsatte de digitala annonsintäkterna att växa under det tredje kvartalet i år.

Starkast ökning uppvisade storstadspressen med en tvåsiffrig ökning.

Den totala morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014.

Totalt omsatte online-annonseringen i morgonpressen 175 miljoner kronor under perioden. Ackumulerat omsatte annonseringen i de digitala kanalerna 520 miljoner kronor under de tre första kvartalen 2015.

– Annonsintäkterna från mobilsajterna står för den största ökningen med över 60 procent. Tillväxten för webb-tv var också starkare under perioden än displayannonseringen, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.