Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Morgonpressens annonsintäkter ökar i tredje kvartalet

Publicerad: 7 december 2021, 07:00

Johan Taubert, vd på TU – Medier i Sverige.

Foto: Egmont Publishing

För andra kvartalet i rad ökar morgonpressens annonsintäkter. Störst ökning sker digitalt.


Ämnen i artikeln:

TU

Morgonpressen tappade 21 procent av reklamintäkterna under helåret 2020, vilket gjorde att de samlade reklamintäkterna landade på 2,7 miljarder kronor. Även i början av 2021 tappade morgontidningarna annonsintäkter. Under Q1 minskade annonsintäkterna med hela 15 procent, jämfört med Q1 2020, och uppgick därmed till 617 miljoner kronor.

Under Q2 blev det däremot en ökning på 12 procent till 745 miljoner kronor.

Och under årets tredje kvartal syns återigen en ökning av annonsintäkterna, enligt TU. Annonsintäkterna landar på totalt 609 miljoner kronor, vilket är en ökning på 12 procent.

De digitala annonsintäkterna uppgår till 189 miljoner kronor – en ökning på 22 procent – medan annonsintäkterna i print hamnar på 420 miljoner kronor. Det är en ökning på 4 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020.

– Det är en stark utveckling efter en tuff period, inte minst vad gäller landsortspressens digitala kanaler som ökade med hela 29 procent under Q3. Därmed ser vi att landsortspressens digitala kanaler nu upplever den rekyl som storstadspressen hade under årets andra kvartal då de hade en ökning med 26 procent. Under Q3 klingade ökningen i storstadspressens digitala kanaler av något och var procentuellt sett ungefär hälften så stor som den hos landsortspressen, säger TU:s vd Johan Taubert, i ett pressmeddelande.

 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.