Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mootly fyller gapet mellan Twitter och mejl

Publicerad: 4 November 2010, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

På den nylanserade svenska webbtjänsten Mootly ska det gå att hålla liv i nätdiskussionen.


Mootly är en realtidschat där man kan bjuda in sina vänner till längre diskussioner på olika teman, som bra krogar eller musik. Det kan också användas för att samarbeta kring projekt över längre tid.

– Det behövdes en plats på nätet där man kan prata längre än på Facebook och Twitter, där man slänger ur sig korta statusmeddelanden och diskussionen dör ganska snabbt. Man vill heller inte fylla sin mejlbox med en lång diskussion, säger Fredrik Mjelle på webbyrån Earth People som står bakom tjänsten.

Webbyrån har internationella ambitioner med Mootly. Den lanserades nyligen och har bland annat uppmärksammats i Leo Laporte och Amber MacArthurs tv-show ”Net at Night”.

– Den är på engelska och vi har förberett den för olika språk. Vi ser den som en tjänst som liknar Twitter och som har potential att nå en stor marknad, säger Fredrik Mjelle. 

Än så länge har tjänsten haft omkring 5000 besökare.

– Vi hade väntat oss mer efter ”Net at Night”, men sådant här tar tid. När det väl tar fart kan det gå snabbt.

Tjänsten ska vara reklamfinansierad, men på sikt är tanken att även ha en premiumtjänst där företag till exempel kan ladda upp filer krypterat och hantera sina projekt.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.