Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 24 januari 2014, 10:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50
Frankrike beslutar att sänka momsen för digitala medier. Nu hoppas TU och Sveriges Tidskrifter på att även Sverige följer efter.
Den franska regeringen har beslutat att införa samma reducerade moms, det vill säga 2,1 procent, på digitala medier som för tryckta tidningar.
Enligt Tidningsutgivarna, TU, och Sveriges Tidskrifter är det en viktig markering gentemot EU-kommissionen.
– TU och Sveriges Tidskrifter utgår från att den svenska regeringen nu går från ord till handling och öppet deklarerar att den aktivt kommer att driva igenom en förändring av momsdirektivet så att tidningar och tidskrifter i en digital miljö också kan tillämpa samma moms som för de tryckta tidningarna och tidskrifterna, säger Per Hultengård, vd för Tidningsutgivarna och Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter, i ett gemensamt pressmeddelande.